TAMAIA
                Rasinile sunt substante lipicioase, inflamabile, secretate de  diferiti          arbori atunci cand li se cresteaza coaja. Din punctul  de vedere al          chimiei organice, sunt substante organice  macromoleculare, continand C,          H, O, N, S. Sunt colorate in  galben, brun, negru.
                Tamaia este o substanta rasinoasa obtinuta prin crestarea  scoartei unor          arbusti exotici, solidificata sub forma unor  boabe neregulate, de          culoare galbuie-rosiatica, care prin  ardere, produce un fum cu miros          aromat patrunzator. Este  folosita in ceremoniile religioase, medicina si          parfumerie. Aceasta  rasina aromata, care arde usor si repede la flacara, se scurge           din coaja copacului Boswellia Carteri, Boswellia Serata, din familia           Burseraceae, care creste in: India, China, Somalia, Etiopia,  Egipt.
Unele prevederi si semnificatii biblice
Acest cuvant se          pomeneste in Biblie de 22 de ori. Exemple:
-  Facerea 43, 11.          "A zis atunci Israel, tatal lor: Daca-i asa,  ei bine, faceti asa: luati          in tarhaturile voastre cate ceva din  roadele pamantului si duceti-i-le          omului in dar: putin balsam,  si putina miere, tămâie si smirna si          migdale si alune".
-  leremia 6, 20:          "De ce-Mi aduceti voi tamaie din Saba si  scortisoara din tara de          departe? Ca arderile-de-tot ale voastre  nu sunt primite, iar jertfele          voastre nu M-au indulcit".
-  Matei 2, 11:          "Si intrand in casa, L-au vazut pe Prunc impreuna  cu Maria, mama Sa;          si cazand la pamant, I s-au inchinat; si  deschizandu-si visteriile, I-au          adus daruri: aur, tamaie si  smirna".
                Aceasta rasina se strange de pe scoarta copacului si, pentru a   fi mai          parfumata, se amesteca si cu alte arome, asa cum se  precizeaza  in          Vechiul Testament (Iesire 30, 38). Tamaia face  parte din  simbolurile de          cult, fiind un aromat natural,  folosit in toate religiile din  vremuri stravechi. Folosirea ei este  expresia pioseniei, a cinstirii lui           Dumnezeu: "Tamaie... sa nu  va faceti pentru voi: sfintenie sa va  fie ea          pentru Domnul"  (Iesire 30, 34-37).      
Tamaia,   prin      parfumul si mireasma ei subliniaza frumusetea actelor de  cult,  creeaza      atmosfera de sfintenie si astfel ea se integreaza in  actul de  slujire a lui      Dumnezeu ca un dar, ca o pretioasa ofranda  si simbol al rugaciunii  si faptei      bune. „Sa se indrepteze  rugaciunea mea ca tamaia inaintea Ta”, zice  Psalmul 140 de la           Slujba Vecerniei. Tamaia este simbol al rugaciunii de cinstire a  lui       Dumnezeu dar si de implorare a Sfantului Duh: "Tamaie iti aducem   Tie, Hristoase, Dumnezeul nostru,          intru miros de buna mireasma  duhovniceasca,          pe care primind-o intru jertfelnicul Tau cel mai  presus de  ceruri,          trimite-ne noua harul Prea Sfantului Tau  Duh" (rugaciunea  rostita de          preot la binecuvantarea tamaiei).  In Noul Testament, ca si in  Vechiul Testament, tamaia este considerata  un      element simbolic de slavire a lui Dumnezeu. Magii care au venit  sa  se          inchine la Betleem Pruncului Iisus, Fiul lui Dumnezeu,  I-au adus  in dar      "aur, smirna si tamaie" (Matei 2, 11). In  Apocalipsa Sfantului Ioan      Evanghelistul avem imaginea unei  Liturghii Ceresti, in care tamaia  se      mentioneaza ca un element  esential ce insoteste rugaciunile  Sfintilor catre      Dumnezeu: "Si a  venit un alt inger si a stat la altar, avand  cadelnita de      aur si i  s-a dat lui tamaie multa, ca s-o aduca impreuna cu  rugaciunile       tuturor sfintilor pe altarul de aur dinaintea tronului. Si fumul   tamaiei s-a      suit din mana ingerului, inaintea lui Dumnezeu impreuna  cu  rugaciunile      Sfintilor” (Apocalipsa 8, 3-4). Tamaia se  foloseste in cultul  crestin din      primele veacuri asa cum se  mentioneaza in textele primelor Liturghii  crestine (Constitutiile  Apostolice, Sf. Ambrozie, Liturghia, Sf. Iacob,           s.a,).       Vechii evrei o intrebuintau ca un articol absolut necesar in   ceremoniile      religioase. De altfel, cu aceeasi intrebuintare a fost  cunoscuta si  in      religiile pagane, fie curata, cand se ardea pe  altarul exterior, fie       amestecata cu alte materii aromate cand se  tamaia interiorul  templului, deci      tamaia se priveste ca icoana  mirosului de buna mireasma a  rugaciunilor      pioase si ca unul din  cele mai pretioase daruri ce se pot aduce lui      Dumnezeu. Ca  insemnatate simbolica, tamaia este expresia adoratiei  lui       Dumnezeu; ea mai simbolizeaza cererea si dorinta celui care se  roaga,  ca      rugaciunea lui sa fie primita de Dumnezeu; cat si darul  Sfantului  Duh si      recunoasterea de catre Magi a Dumnezeirii  Pruncului Iisus. Tamaia se       foloseste atat la slujba Sfintei  Liturghii, cat si la toate slujbele  divine,      fumul ei imbalsamand  si creand o atmosfera de reculegere si  sfintenie,      prielnica pentru  rugaciune si indepartarea duhurilor rele. Tamaia se  arde in cadelnita  sau          in vase speciale (tamaiernite, catui). Mireasma tamaiei are       calitati tonice si stimulante, de aceea, in trecut se folosea si  in      medicina.
               Caditul sau tamaierea     este  cel      mai de seama dintre actele cultului extern. Folosirea tamaiei,  asa cum am      mai spus, este o traditie foarte veche care se gaseste  nu numai la crestini,      ci si in practica religioasa a popoarelor  pagane, si la iudei. Cadirea,      tamaierea, se face in timpul  Liturghiei si a tuturor serviciilor divine. Ea      este un simbol al  rugaciunii credinciosilor, de slavire si cinstire a lui      Dumnezeu si  a Mantuitorului lisus Hristos. Fiecare moment al tamaierii isi      are  simbolul sau. Astfel, tamaierea in timpul citirii Apostolului se face  in      cinstea Evangheliei care urmeaza a se citi si simbolizeaza atat  pe Sfintii      Apostoli, cat si invatatura Evangheliei raspandita de  ei. Tamaierea care se      mai face la ecfonisul: "Mai ales pentru Prea  Sfanta, Curata Prea      Binecuvantata…”, se face atat in cinstea  Sfintelor Daruri, dupa sfintirea si      prefacerea lor, cat si in  cinstea Maicii Domnului, care se pomeneste acum. Tamaierea Sf. Daruri       inainte de ducerea lor la Proscomidiar semnifica harul Sf. Duh dat  Sf. Apostoli dupa      Inviere: „Luati Duh Sfant…” (Ioan 20;22).     
          Cadelnita sau catuie – tamaierul sau tamaietoarea 
–   este      obiectul de cult in care se pune pe jar, tamaie. Are forma  unui  recipient      rotund, de metal, atarnat de 3-4 lantisoare unite,  in partea de sus  intr-un maner cu doua belciuge, ca sa poata fi       tinuta de preot cand tamaiaza in      biserica, dupa randuiala sfintelor  slujbe. Intrebuintarea cadelnitei  la      serviciul liturgic este la  fel de veche ca si folosirea tamaiei si a  tamaierilor pe care cultul  crestin le-a mostenit din cultul Vechiului      Testament. Primele  cadelnite folosite de crestini erau facute din  argila,      metal ori  ceramica, cu sau fara maner, asa cum se folosesc si astazi  de unii       preoti la serviciile funebre la tara sau cadelnite cu manere scurte   folosite      inca in unele manastiri. Forma de azi a cadelnitelor ar  data dupa  unii liturgisti, cam din secolul al XII-lea. Cadelnita  aminteste altarul  Tamaierii din Cortul Marturiei      si apoi din  Templu, pe care se aducea lui      Dumnezeu jertfa de tamaie (Iesire 30,  1- 8 si Evrei 9, 4). Fetele  cadelnitei      sunt uneori gravate cu  figuri de animale si de plante, simbolizand  ca intreaga natura (fire)       inalta, impreuna cu oamenii, rugaciuni lui Dumnezeu.      Despre  simbolismul cadelnitei, Sf. Ambrozie spune: "Cadelnita este  menita sa       dea buna mireasma... tot asa si voi (crestinii) sunteti buna   mireasma a lui Hristos".      In interpretarea marelui liturgist si  ierarh Gherman al      Constantinopolului, cadelnita simbolizeaza  umanitatea Mantuitorului,  focul      din cadelnita Divinitatea Sa, iar  fumul de Tamaie este mireasma  Duhului      Sfant.
          Drumul Tamaiei     -   se numea      in antichitate, calea pe care erau transportate din  tarile  producatoare,      diferite rasinoase aromate, care se foloseau  fie in cult, fie pentru       preparate farmaceutice sau in parfumerie  (ca tamaia, smirna,  camforul,      sacazul - guma de Accacia, care se  scurge din scoarta unor arbori).  Astfel, tamaia      si smirna produsa  in sudul Arabiei, Yemenul de astazi, erau duse la      inceput pe cale  maritima, apoi transportate cu caravane de camile,      traversand  desertul ce despartea Arabia de Sud de marile imperii si  bogatele  cetati ale Orientului Apropiat.  Caravanele ajungeau la Gaza,  oras  iudeu,      port la Marea Mediterana si strabateau tara Ghebanitilor,  pana in  Tima,      capitala lor, foarte departe de Gaza. Acest traseu  foarte lung era  impartit      in 65 de statii de oprire a caravanelor  pentru implinirea  formalitatilor de      tranzit si plata unor taxe ce  reveneau si statelor, dar si  localitatilor in      care stationau. Cei  care incercau sa se sustraga implinirii acestor  obligatii      si se  abateau de la traseul stabilit oficial pentru comertul cu      aceste  produse, erau pedepsiti cu moartea. Smirna si tamaia au fost  pentru       Arabia si India antica mari izvoare de imbogatire. Tamaia si smirna   erau      folosite in templele si palatele faraonilor din Egipt, chiar  si pe  la jumatatea mileniului doi. Sapaturile arheologice au aratat ca,       in Mesopotamia antica, aceste aromate erau folosite pentru  ghicirea  viitorului;      ghicitorii ardeau tamaie intr-un vas asezat  pe genunchi si ghiceau  dupa      miscarea fumului. Incepand cu secolul  al VIII-lea pana in secolul al  VI-lea      i. Hristos, cand se dezvolta  comertul cu aceste aromate, ele sunt  tot mai      folosite, devenind  nelipsite in cultul din marile temple ale  centrelor      urbane  (Ninive, Babilon, Ierusalim, Susa, Damasc). Profetul  Iezechiel       vorbeste despre comertul orasului Tyr cu Saba de unde importa  tamaie.  Pliniu,      scriitor latin din secolul 1, a lasat in scrierile sale  date  importante      despre comertul cu smirna si tamaie si despre  drumurile de comert cu  aceste      si alte mirodenii, aratand cat de  mult incarcau costul lor,  multiplele taxe      la care erau supuse pe  parcursul transportului, incat, atunci cand  ajungeau      la Roma, erau  foarte scumpe, ca si aurul, iar smirna era cea mai  scumpa.     
Clasificarea  din      punct de vedere botanic se face dupa monumentala lucrare  "Flora R.S.R."      aparuta in treisprezece volume in intervalul  1952-1976 in Editura Academiei      si dupa alte documentare stiintifice  mentionate in bibliografia selectiva.     
          Descrierea stiintifica
            Tamaia este o substanta rasinoasa extrasa din trunchiul unor  arbusti  Boswellia Carteri, Boswellia Serata, din familia Burseraceae,  care  creste      in: India, China, Somalia, Etiopia, Egipt. Tamaia are  actiune      farmacoterapeutica, antiinflamatoare, antiseptica,  astringenta,  carminativa      si cicatrizanta, diuretica, expectoranta,  sedativa. Arborele care da  tamaia      este inalt de 3-6 m, cu florile  alburii. Creste prin crapaturile  stancilor      din munti si prin  pietrisurile de la bazele colinare din vecinatatea  marii.      Prin  incizii longitudinale facute in scoarta acestui mic arbust se  scurge un       lichid laptos, care in contact cu aerul se solidifica, formand   bucati, mai      mari sau mai mici, putin globuloase, de culoare  galbuie, care  constituie      produsul vegetal, sub numele de tamaie.  Tamaia este o substanta  rasinoasa cu      miros placut si aromatic care  dezvolta bine aceasta aroma abia la      temperatura de 100°, cand se  inmoaie fara a se topi (asa se  recunoaste); la      temperatura mai  ridicata se descompune si da nastere la vapori  aromatici,       proprietate care o face sa fie intrebuintata la ceremoniile  religioase  ale      bisericii noastre. Tamaia, din cauza proprietatilor stimulente,   tonice, a      fost intrebuintata in medicina. Tamaia are diferite  forme si culori  dupa      locurile si tarile din care provine. Tamaia  de Arabia, Egipt si  Somalia are      culoarea putin galbuie si forma de  lacrimi, cea de India este  superioara,      este galbena, cristalizata  in forma de lacrimi mari. Astazi tamaia  naturala      se poate  falsifica de unii "impostori" si vinde la preturi  exorbitante ca  tamaie. Tamaia intra ca ingredient la prepararea  Sfantului      si  Marelui Mir.      Unii confunda tamaia cu smirna si invers, confuzie  care se  intalneste si in Sfanta Scriptura. Azi se foloseste pe scara  larga  tamaia sintetica.
Tămâie      naturală (click pe imagine pentru a o mări)
SMIRNA            Smirna este o substanta rasinoasa, obtinuta prin crestarea unor  arbusti      exotici: Styrax Benzoin-Sumatra, Styrax macrothyrsus –  Vietnam, Styrax      paralleloneurus, Indonezia, Styrax tokinozis-China  din Familia Stryacceae,      care arde raspandind un miros placut  aromatic si care se foloseste in      ceremoniile religioase,  imbalsamare, in medicina si parfumerie.             Cuvantul smirnă este pomenit in Biblie de cincisprezece ori si  deriva de la      cuvantul "a fi amar" din ebraica. Smirna intr-adevar  este o      substanta amara si rasinoasa. In toate vremurile in Orient  smirna a fost pretuita      si se      vindea in boabe solide de culoare  usor galbuie si venea din Arabia sau Abisinia (Yemenul de astazi       si Etiopia).           Unele mentionari si semnificatii biblice -  Cantarea Cantarilor      3, 6: "Cine-i acel ce din pustiu se-nalta ca o  coloana fumeganda, amestec      viu de smirna si tamaie, din arta  facatorilor de mir?" . -  Cantarea Cantarilor      4, 14: "... cu narduri si sofran, cu trestie-n  balsam, cu scortisoara, cu      aromele lemnoase din Liban, cu smirna  si aloe, cu tot ce-i mai subtire-ntre      miresme". -  Cantarea Cantarilor      5, 5: "M-am ridicat iubitului ca sa-i deschid  si smirna mi-a picat din maini; de smirna pline-s degetele mele      si  smirna-i pe maneru-ncuietorii..." -  Facerea 37, 25:      "Apoi s-au asezat sa manance. Si daca si-au  ridicat privirea, iata ca o      caravana de Ismailiti venea de la  Galaad, avandu-si ei camilele incarcate cu      tamaie si balsam si  smirna, pe care mergeau sa le descarce in Egipt".             Asupra arborelui care produce smirna au fost foarte multe   controverse;      Pliniu compara arborele cu ienuparul, Discoride cu  salcamul. Unii      naturalisti ca Ehrenberg si Hemprich numesc arborele  care da smirna  Balsamodendron Myrrha - Familia Terebentaceae - vecin  cu genul Boswellia       care da tamaia. Palestinologii ne spun ca  arborele Mor este din  familia Burseraceae      si originar din Arabia.  Unii traducatori biblici considera      smirna Styrax si Myrrha.             Arbustul mai este raspandit in Sumatra, Java, Malaezia, Vietnam,  Cambodgia,      China, Thailanda. Smirna, ca si tamaia, combinata cu  alte substante      aromatice, a jucat mare rol in practicile religioase  ale indienilor si      egiptenilor. Se amesteca cu untdelemn sfintit si  servea la unsul templului. Sf. Evanghelist Matei ne spune ca smirna, ca       si aurul si tamaia, a fost unul      din darurile pe care Magii  l-au adus Mantuitorului la nastere: "Si, intrand      in casa, L-au  vazut pe Prunc impreuna cu Maria, mama Sa; si cazand la pamant, I s-au       inchinat; si deschizandu-si visteriile, I-au adus daruri:      aur,  tamaie si smirna". (Matei 2, 11). Nicodim a folosit-o amestecata cu       alte arome la imbalsamarea trupului lui Iisus: "Si a venit si Nicodim,  cel      care venise la El mai inainte noaptea, aducand ca la 100 de  litre de amestec      de smirna si aloe" (Ioan 19, 39). Vinul  si smirna pe      care soldatul roman le-a dat Mantuitorului pe cruce  erau amare, dar nu aveau      nici una din proprietatile narcotice pe  care unii banuiesc ca le-ar fi avut.      Iuda si Israelul faceau negot  cu smirna si primeau in schimb grau, ceara,      miere, untdelemn si  balsam (Iezechiel 27;17). Se spune ca nimic nu este mai      placut ca  privelistea oferita de copacii de Styrax in cursul lunii martie, cand  sunt acoperiti cu flori care      imbata cu parfumul lor mirositor vaile  Carmelului si ale Galileii.      In  Siria si Palestina, in      Insulele Arhipelagului Indonezian, Italia  sau chiar sudul Frantei creste      Styraxul. Ca si tamaia, mirosul si  fumul ei deosebit de aromat sunt      simbolul faptelor bune si al  rugaciunilor catre Dumnezeu, iar amaraciunea      ei este simbolul   patimilor. La      vechii evrei era considerata ca fiind simbolul  iubirii nevinovate. Ca dar al      Magilor, ea a simbolizat fiinta  omeneasca a Mantuitorulul. In vechime era      unul din cele mai scumpe  articole de parfumerie, numai pentru regi si      femeile celor bogati,  putandu-se folosi pentru tamaiere sau parfumarea      paturilor. Astazi  costa circa 25 Euro/ Kg.                Descrierea stiintifica         Styrax Benzoin      in mod obisnuit el este un arbust, dar poate avea  si forma unui copac cu o      inaltime      de 4-5 m. Frunzele sunt  ovale iar partea inferioara le este acoperita cu      perisori albi.  Scoarta arborelui este neteda. Din scoarta lui, prin incizii,      curge  rasina, denumita smirna. Styrax Benzoin din familia Stryraceae, are       tulpina groasa, ramurile cilindrice acoperite cu o scoarta alburie  spre gri,      frunzele alterne petiolate, intregi, netede pe partea  superioara, florile      albe, fructul este mare, globulos. Asa cum am  mai spus, acest arbore creste      prin sesurile si prin malurile  raurilor din insulele Borneo, Sumatra si Java      si in alte regiuni  tropicale. Recunoastere: smirna este un suc alburiu,      foarte  compact, care se solidifica in contact cu aerul devenind untoasa.       Incet, incet culoarea devine aurie, pentru ca atunci cand rasina este       intarita sa fie rosiatica, adunata in lacrimi mici. Are un gust  balsamic,      arde raspandind un miros placut si multi vapori de acid  benzoic cu actiune      farmaceutica. Se dizolva in alcool de 90° sau in  eter. Se cunosc mai multe calitati de smirna dupa modul de extractie       si de preparare precum si dupa      varsta arborilor din care se  extrag. Impostorii de astazi falsifica smirna      cu diferite rasini  obtinute din diferite specii de brad, molid etc.      pretinzand sume  exorbitante, vanzand aceste surogate ca fiind smirna; ea      este mai  scumpa ca tamaia.          Actiune farmacoterapeutica             Smirna este      antiinflamatoare a cailor respiratorii. Este  intrebuintata si ca      antioxidant, antiseptica, astringenta,  carminativa, deodoranta, sedativa si      expectoranta. Smirna intra in  compozitia Sfantului si Marelui Mir in conditiile de solubilizare       intr-un vas de vin si ulei de masline virgin, la      fierbere, dupa o  tehnologie speciala asa cum se mentioneaza in cartea "Ce      stim  despre Sfantul si Marele Mir?".  Smirnă (click pe imagine pentru a o mări)  |          
     ÎNVĂTĂTURI BUNE DESPRE TĂMÂIE
                   ---Cand          se tamaie casa – ce se tamaie, care e forma si          cine poate tamaia?
     Tamaierea  se face acasa odata cu inceputul      rugaciunilor. Se aprinde tamaie  si se pot tamaia si sfintele icoane; aceasta      se face de catre un  barbat cu credinta, daca nu este se poate face si de o      crestina  curata in acel timp. Este bine sa se tamaie toate camerele. De       asemenea, se mai pot tamaia vase, haine sau mancare de pomana, inainte  de a      le imparti, cum e cazul pe la sambata mosilor; si se mai poate  tamaia      sambetele sau duminicile, dimineata, la mormintele  mortilor, pana se incepe      slujba la biserica.
---In      caz de necesitate (rau, frica, ganduri necurate, tulburare, suparare), in     timpul zilei,      ce se poate lua? 
     Daca  persoana nu a mancat, poate lua anafura,      agheasma mica, iar daca a  mancat sa se unga cu ulei de la Sf. Maslu sau      agheasma pe frunte,  sa se afume cu tarnoseala, sa aprinda tamaie.
          ÎNVĂTĂTURI GRESITE DESPRE TĂMÂIE
---Dacă cineva este rău, are răutate în      suflet, trebuie să înghită un bob de tămâie şi va fi bun. 
     Înghiţind  unul sau mai      multe boabe de tămâie vei scăpa de calculi renali  (pietrele de la rinichi),      dar în nici un caz de răutate. Răutatea  vine din suflet, nu din trup. Vei      deveni mai bun înghiţind un "bob  de răbdare" şi unul "de rugăciune".
     ---Lumânările      trebuie tămâiate înainte de a fi aprinse. 
     Lumânarea  este un simbol      şi o jertfă, (simbolizează lumina dumnezeiască pe  care o dorim şi în viaţa      aceasta, şi în viaţa viitoare şi este şi o  jertfă adusă lui Dumnezeu). Se      tămâie icoanele, se tămâie prin  casă, dar n-am mai pomenit să tămâiem      lumânările. 
---Tămâia se foloseşte oricând, smirna      numai în sărbători. 
     Putem  să folosim şi una şi      alta, oricând vrem fără nici o oprelişte.  Pentru o mai bună înţelegere,      între smirnă şi tămîie este o  diferenţă ca între pâinea albă şi cea neagră.      O poţi folosi pe  fiecare când o ai, cu sfinţenie şi cu mulţumire la      Dumnezeu. 
ARTICOL PRELUAT DIN http://www.parohiamacin4.org/
