joi, 17 noiembrie 2011

A BATUT LA USA TA CINEVA



Am inteles candva ca Tu Doamne ne iubesti la fel pe toti. Atat pe cei credinciosi cat si pe cei pacatosi si mai ales ca ii iubesti la fel si pe cei din RAI cat si pe cei din IAD , atat pe cei vii cat si pe cei morti!

Chiar daca au ajuns acolo tu Doamne ii iubesti, chiar daca ti-au gresit, te-au ignorat, nu te-au crezut, nu au ascultat poruncile tale, chiar daca Te-au rastignit, Tu tot ii iubesti! Am stat si am cugetat iar, oare cum poti, sa nu tii minte raul..., cum poti sa ierti atata ?

Dar Tu Doamne esti Iubire si asta depaseste chiar si portile Iadului, rupe zavoarele si lacatele de fier si de arama..., biruieste moartea, leaga cerul de pamant, eternitatea de nemurire, patrunde in inima noastra a pacatosilor, se sacrifica pentru noi, isi da viata pentru mantuirea nostra, indeparteaza altarele celor rai din inima noastra si mai mult de atata sta si bate la usa milostivirii noastre, la usa casei noastre, la usa inimii si a sufletului, neincetat..., si de cate ori o tinem inchisa?



« A batut la usa ta cineva,
Si n-a raspuns nimenea
In tacerea negrei nopti
Sta un om si plange
Fata lui e numai rani
Piepul numai sange.
Cine esti strain pribeag , cine esti ?
De-al cui dor Tu pribegesti ?
Pentru cine Te-au brazdat
Bice fara numar ?
Ce povara ti-au lasat
Rana de pe umar ?
Eu sunt painea ce s-a frant lumii-ntregi,
Si sunt vinul Noii Legi.
N-am venit sa plang in drum rani usturatoare,
Plang pe cei ce pierd acum
Ultima chemare.
A batut la usa ta Cineva,
Hai deschide nu mai sta
Nu lasa sa plece trist, poate niciodata,
Mana lui la usa ta,
N-are sa mai bata ! »



Vai de cate ori am auzit aceste versuri, de cate ori lacrimile imi vuiau pe fata? De cate ori te chem si acum Iisus iubit , hai vino iar Iisuse usa e deschisa, acum te astept cu toate portile deschise... ! Si stau si plang la usa casei mele , oare cand ma vei auzi Doamne ?

Am pierdut pe Domnul,
Doamne ce am facut, ajutorul meu!
Nu am vegheat cu grija, nu l-am pretuit
L-am pierdut si amarnic am pacatuit !
Doamne fara tine nu pot sa traiesc
Lasa-ma Iisuse iar sa te gasesc !

Si astept si iar astept, ziua si noaptea, nimic nu mai conteaza, numai Vino si la mine. La mine pacatoasa si nevrednica, cum sa cutez acum sa te chem, cand te-am lasat de atatea ori afara, cum sa mai am curajul sa te invit in casa mea care e atat de murdara ?

De cate ori mana ta Iisus iubit a baut la usa casei mele, a inimii mele ? De cate ori eu pacatoasa nu ti-am deschis...? De cate ori ai plecat trist si suferind, de cate ori iar te-am rastignit si iar si iar ?

De cate ori te-ai intors la mine si iar m-ai ajutat, de cate ori m-ai aparat de Razboinicii cei rai, si ai luat masa cu mine, de cate ori m-ai hranit cu Trupul Tau cel Sfant si cu Curat Sangele Tau, m-ai hranit Doamne ca in veci sa nu mai flamanzesc!

De cate ori m-ai spalat de pacatele mele si m-ai curat decat zapada m-ai albit?

Ai stat in casa mea, Doamne si ai curati-o, mi-ai dat liniste si pace , iar inima mea si a Ta s-au unit batand ca si UNA, ce fericire era pe atunci... am uitat de toate si de toti , parca aveam nemurirea la picioare, si cata iubire simteam atunci, ma contopeam cu Tine si inimiile noastre bateau impreuna...cata armonie, dragoste si parca ingerii din cer cantau cu noi...!

Razboinicii au plecat, dar eu ce am facut ? Am crezut ca pot lupta si fara Tine , da am crezut ca pot sa ma opun lumii si fara ajutorul Tau, ca armele mele vor fii de ajuns !!

Usa mea iar am inchis si Te-am dat afara. Oare unde ai plecat ?

La mii de usi ai asteptat,
Dar nimeni nu s-a indurat
Si ai ramas in ger si azi,
Copil cu lacrimi pe obraz !
La ai tai Iisuse ai venit
Si nestiind nu te-au primit
Iar tu cu suflet plin de dor
Ai plans mereu de mila lor.
Batand mereu cu acelasi dor
La usi inchise cu zavor
Dar cati ti-ar mai deschide azi,
Copil cu lacrimi in obraz ?
Copilule sarman copil,
Curat ca roua de april
De atata vreme tu petreci
La usa inimilor reci !

Ingerul meu pazitor, care nu a uitat de ele si asteapta sa imi sara in ajutor ! Doar o strigare si e langa mine, dar un gand si un cuget si un dor parca ma incoltesc, cum am uitat de El si oare cat a asteptat sa il strig din nou ! Si chipul bland spre mine se indreapta si imi da putere nimic nu e pierdut, imi intinde mana si imi da o arma !

Armele mele prafuite de prea multa vreme si ruginite, cum am putut sa uit de voi? Veniti la mine, de acum nu mai sunt singura sunt cu voi in fiecare zi, o sa va pastrez in casa mea , si o sa ma apar cu voi !! Te strig Doamne si lupt, si iar te strig !!

Ajuta-ma Iisuse unde esti ? ma ataca din toate partile, casa mi-au inconjurat, uite-i cum intra pe usa , vai ce repede patrund in casa mea, Doamne unde esti ? Usa mea am lasat-o deschisa pentru Tine ..., si alerg incoace si incolo , si fug la usa si te strig in noapte . Vino la mine, numai Tu ma poti scapa !! si plang si strig , sunt istovita cat de puternici sunt , isi incordeaza arcurile lor si ma cauta ca sa ma sageteze in inima, vai uite intra si pe ferestre le-au spart si patrund inauntru se pun la masa mea...!

Ajuta-ma Doamne unde esti ?

« Domnul este luminarea mea si mantuirea mea , de cine ma voi teme? Domnul este aparatorul vietii mele de cine ma voi infricosa? Cand se vor apropia de mine cei ce imi fac mie rau, ca sa manance trupul meu...Nu ma voi teme de mii de popoare care imprejur ma impresoara,caci Tu Doamne esti cu mine.

De s-ar randui impotriva mea ostire, nu se va infricosa inima mea, de s-ar ridica impotriva mea razboi, eu il El nadajduiesc !

Nu ma voi teme de ce-mi va face mie omul, ca Tu Doamne esti cu mine !»

Si ies iar la usa casei mele si Te caut si Te strig..., ma uit in jur, si parca Te zaresc , dar esti Tu oare ?, da Tu esti si vii pe nori , spulberi cu suflarea ta tot ce e in cale si Razboinicii se ingrozesc de atata Putere si lumina , si dispar tot asa de repede pe cat au venit!

Iarta-ma !! Stii ca Te iubesc ...eu pacatoasa nici ochii nu cutez sa ii mai ridic din pamant si caut in inima mea un coltisor sa ma ascund de Slava Ta , dar nu gasesc , vai totul e lumina oriunde ma ascund Tu ma vezi, si ma chemi la Tine , ca sa nu mai ratacesc calea si ma privesti duios si lin...si plang incet...in sfarsit ai venit iar la mine, nu m-ai uitat si ma acoperi cu dragostea Ta, cata bucurie ..., as sta asa o vesnicie , nu mai pleca ramai la mine IIsuse, curateste-mi casa mea si o lumineaza, sa ii pot primi pe toti prietenii Tai sa stam impreuna la masa!

Si te chem in casa mea , Vino Iisuse, nu mai pleca de la mine, stai la masa mea !! Cat de fericita sunt ca esti cu mine si inima mea parca vibreaza de atata dragoste in jur, cata lumina ! Stiu ca acum esti cu noi pana la sfarsitul veacurilor si imparatia Ta este imparatie vesnica !

Si cata bucurie, din nou parca aud ingeri cantand cu glasul lor dulce.

Slava Tie Hristoase Dumnezeul nostru, nadejdea noastra Slava Tie !

Sfant Sfant e Numele Tau !



DE-ATATIA ANI!







De-atatia ani a stat Iisus
In pragul casei tale,
Dar tu zavorul greu i-ai pus
Cu multele-ti gresale.

Tu azi te-mpotrivesti mereu,
Dar nu ti-e teama oare,
Ca s-a sfarsit si Harul Sau,
Si lunga Lui rabdare?

Cand glasul Lui te cheama iar,
Iubitul meu, asculta,
Primeste al iertarii har,
Caci vina ta e multa.

Si va veni un ceas amar,
O vreme de obida,
Cand vremea Sfantului Sau Har
Pe veci o sa se-nchida.

Iar tu vei ramanea pe veci
In focul de afara,
In nesfarsit amar sa treci
A iadului povara.

Dar chinul cel mai greu si-amar
Va fi incredintarea,
C-a fost si pentru tine-un har,
Dar i-ai respins iertarea...

( Lena Mihai)


Murim... ca mâine


Magda Isanos



E-asa de trist să cugeti ca-ntr-o zi,
poate chiar maine, pomii de pe-alee
acolo unde-i vezi or să mai stee
voiosi, în vreme ce vom putrezi.

Atâta soare, Doamne,-atâta soare
o să mai fie-n lume dupa noi;
cortegii de-anotimpuri si de ploi,
cu par din care siruie racoare...

Si iarba asta o să mai rasara,
iar luna tot asa o să se plece,
mirata, peste apa care trece-
noi singuri n-o să fim a doua oara.

Si-mi pare-asa ciudat ca se mai poate
gasi atata vreme pentru ura,
când viata e de-abia o picatura
intre minutu-acesta care bate

si celalalt - si-mi pare nenteles
si trist ca nu privim la cer mai des,
ca nu culegem flori si nu zambim,
noi, care-asa de repede murim.

PREOT ISTODOR GHEORGHE...Părerea Bisericii despre sfârşit

http://www.youtube.com/watch?v=6MvViPOcrN0

http://www.youtube.com/watch?v=e2jkgmWPgNg&feature=related

Emisiunea Senso - despre calendarul iulian PE GOOGLE...



Anul 2012 - Sfârşitul lumii? Este problematica dezbătută de preoţii din Protoieria III Capitală în cadrul lucrărilor Cercului pastoral-misionar, găzduit joi, 11 septembrie, de Biserica "Sfântul Anton - Curtea Veche".


Preoţii din Protoieria III Capitală s-au întâlnit joi, 11 septembrie, la Biserica "Sfântul Anton - Curtea Veche", sub preşedinţia părintelui protopop Dinu Pompiliu, pentru a discuta despre actualitatea învăţăturii eshatologice sintetizate în ultimul articol din Simbolul de credinţă şi pentru a căuta soluţii pastorale eficiente la una dintre cele mai recente provocări contemporane, referitoare la venirea sfârşitului lumii în anul 2012.
Tema cercului, intitulată generic "Aştept învierea morţilor şi viaţa veacului ce va să fie. Anul 2012 - Sfârşitul lumii?", a fost susţinută de pr. prof. Gheorghe Istodor, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Constanţa. "Tema legată de sfârşitul lumii în anul 2012 este o temă actuală, care tulbură minţile şi inimile celor mai puţin pregătiţi sau puţin mai naivi dintre credincioşi. Este o temă lansată de unele cercuri oculte din România şi din străinătate, foarte mediatizată, prin care, plecându-se de la anumite profeţii mayaşe şi de la unele pretenţii ştiinţifice, se "profeţeşte" întâlnirea umanităţii cu aşa-numita celulă fotonică, ce va avea un impact devastator, cu tot felul de consecinţe foarte greu de suportat de către om, iar doar cei care au capacităţi paranormale vor supravieţui. Cu alte cuvinte, soluţia pentru ca impactul cu celula fotonică să nu ne pună în pericol existenţa ar fi - potrivit acestei concepţii - ca toţi să devenim oculţi şi paranormali. Este o întreagă provocare, iar expunerea este una absolut schizofrenă: se pun pe acelaşi plan Vedele tibetane cu Biblia, se acreditează ideea sectară ultracunoscută că Biblia a fost tradusă şi interpretată greşit şi, de aceea, noi ne aflăm în această ignoranţă, cu privire la venirea sfârşitului lumii în anul 2012, profeţită de către civilizaţia maya", a spus părintele profesor Gheorghe Istodor.
Din aceeaşi ediţie:

* Hramul Bisericii „Sfântul Antonie - Curtea Veche“ din Capitală
* Poetul naţional, sărbătorit la Giurgiu
* Consilier american în vizită la IPS Mitropolit Petru
* Sărbătoare pe Taborul Argeşului
* Slujbe pentru persoanele private de libertate
* Hramul Bisericii „Sfântul Ioan Botezătorul” din Sydney
* Hramul Bisericii Bucur Ciobanul din Capitală

Transformarea omului religios în om teosofic
Prelegerea părintelui Istodor a continuat cu prezentarea detaliată a argumentelor ştiinţifice şi teologice care infirmă autenticitatea ipotezei referitoare la proximitatea sfârşitului lumii şi a subliniat necesitatea cunoaşterii de către preoţi a problemei în toată complexitatea ei. "Prin această "profeţie" se urmăreşte o distragere a atenţiei publice, dar şi o proliferare a preocupărilor oculte. De fapt, se urmăreşte ca societatea religioasă ortodoxă tradiţională să se transforme într-o societate teosofică, în care problemele să fie discutate pe registrul ocult. Cam acesta este scopul: transformarea omului religios în om ocult. Este speculată teama omului pentru proliferarea neopăgânismului. Sunt corelate elemente prezentate ca fiind ştiinţifice, dar ele fiind de fapt scientiste. Întregii argumentaţii despre sfârşitul lumii i se dă o valoare ştiinţifică, dar în fond este vorba de o ideologie scientistă, care nu are legătură cu ştiinţa sau cu cercetarea. Scientismul este o ideologie care se foloseşte de datele ştiinţifice pentru slujirea unui scop ideologic; este ideologia care parazitează cercetarea ştiinţifică şi se foloseşte de datele ei pentru a acredita o anumită temă de interes pseudoreligios, cum ar fi sfârşitul lumii în 2012. În această concepţie avem elemente venite din monism, din panteism, din scientism - o îmbinare de elemente care nu pot coexista. Sunt doar nişte elemente disparate, puse într-un sincretism, care nu fac altceva decât să incite sau să tulbure", a mai spus părintele profesor Gheorghe Istodor.

Intensificarea activităţii catehetice şi misionare

În cadrul întâlnirii au fost analizate posibilităţile de combatere a falsei borne eshatologice, accentuându-se faptul că eficienţa acestor demersuri este condiţionată foarte mult şi de actualitatea mijloacelor folosite. "Soluţia este venirea în întâmpinare, chiar în mediile acestea foarte accesate de oculţi - internet, televiziune, radio -, cu informaţiile autentice ale învăţăturii Bisericii referitoare la Revelaţie, la începutul şi sfârşitul creaţiei. Soluţia este una eminamente catehetică. Trebuie să reactivăm dimensiunea catehetică a Bisericii şi fiecare preot în parohia lui să intensifice activitatea misionară", a încheiat părintele Istodor.
Cercul pastoral-misionar al preoţilor din Protoieria III, desfăşurat pe parcursul a două zile, se înscrie, prin tematica abordată, în seria de manifestări religios-culturale dedicate Anului omagial al Crezului ortodox şi al Autocefaliei româneşti. "În cadrul acestor cercuri pastorale organizate la nivelul sectorului 4 şi al sectorului 3, preoţii din protoieria noastră au discutat despre ultimul articol din Simbolul de credinţă. A fost o temă de misiologie, tratată foarte bine de părintele profesor Istodor Gheorghe şi bine fundamentată dogmatic. Părintele a avut o expunere critică asupra tuturor curentelor care caută să fixeze sfârşitul lumii şi să sperie oamenii cu nişte scopuri precise", ne-a declarat părintele Dinu Pompiliu, protoiereul Protopopiatului III Capitală.
Sesiunea finală a lucrărilor a fost rezervată soluţionării unor probleme de ordin administrativ, cultural şi social-filantropic. O iniţiativă importantă a constituit-o finanţarea proiectului "Hristos Se naşte, slăviţi-L!", organizat de Parohia "Adormirea Maicii Domnului" din cartierul Titan, care va implica tinerii şi copiii într-un concurs de pictură de icoane pe sticlă, dedicat sărbătorii Naşterii Domnului.

INGERASUL PAZITOR







Mai întâi de toate, trebuie să ne amintim că avem înger păzitor, să ne întoarcem cu mintea şi cu inima către el şi în cursul obişnuit al vieţii noastre, iar cu atât mai mult când avem parte de tulburări. Dacă nu avem o astfel de întoarcere, înseamnă că îngerul n-are cum să ne bage minţile în cap.


Atunci când cineva se duce în mlaştină sau în prăpastie astupându-şi urechile şi închizându-şi ochii, ce să-i faci şi cum să-l ajuţi? Să ţipi? Are urechile închise. Să-i faci vreun semn ca să-i arăţi primejdia? Are ochii închişi. O să zici: “Să-l ia de mână şi să-l oprească ori să îl ducă pe calea dreaptă”. Păi îngerul e gata să facă asta, caută mâna ta ca să o ia şi să te îndrume – dar ai mână de care să te ia? Doar nu de mâna trupească te va lua (măcar că se întâmplă şi asta în cazuri deosebite), ci de mâna sufletească, pentru că el este netrupesc – iar mâna sufletească este puterea lucrătoare îndreptată spre mântuire şi râvnitoare de mântuire. Când în sufletul tău se află această râvnă, îngerul Domnului te va lua negreşit de ea şi te va călăuzi – dar dacă nu, de unde să te apuce? Nu are loc prin care să facă atingere cu tine, pentru că el însuşi se numără printre duhurile ce sunt trimise doar pentru cei ce vor să moştenească mântuirea.

Vei zice iarăşi: “Atunci să stârnească în mine dorinţa de mântuire”. Păi el asta şi face, mai întâi de toate şi cu cea mai mare osârdie. La cei ce au această dorinţă, el o sprijină şi o întăreşte, iar la cei ce n-o au se străduie în tot chipul să o stârnească – însă rareori izbuteşte, din pricina marii neorânduieli care domneşte în sufletul nepăsător; într-un astfel de suflet, totul este în tulburare: şi gândurile, şi simţămintele, şi planurile – totul este o zarvă fără de rânduială, ca la iarmaroc.

În măsura în care se află în noi această lipsă a păcii şi adunării lăuntrice, ea este vrăjmaşă a lucrării îngerului asupra noastră.Cum să insufle ceva îngerul bun, dacă omul nu ia aminte la el? Cum să audă o asemenea insuflare sufletul, dacă în el este zarvă şi tulburare? Tocmai de aceea strădaniile îngerului păzitor rămân neroditoare în ceea ce ne priveşte.

Aşadar, dacă vrei să te foloseşti de călăuzirea şi împreună-lucrarea îngerească, potoleşte-ţi neorânduiala lăuntrică, adună-ţi înlăuntru luarea-aminte şi stai lângă inima ta. Îngerul Domnului va băga de seama îndată, se va apropia şi va începe să pună în tine gânduri care înclină către stârnirea dorinţei de mântuire. Pleacă-te către insuflarea aceasta şi apucă-te să râvneşti mântuirea: atunci, îngerul păzitor nu numai că te va lua de mână, ci chiar te va ridica pe braţele sale, şi nu numai că te va călăuzi, ci chiar te va purta pe calea mântuitoare. Nu trebuie decât să te întorci tot timpul către el cu mintea şi cu inima, să nu slăbeşti în râvna ta şi să-ţi păzeşti luarea-aminte. El te va învăţa toate: ce, când şi cum să faci şi ce să nu faci, iar când va fi nevoie îţi va da ca îndrumare şi semn simţit în afară.

Dacă nu vedem în privinţa noastră o asemenea împreună-lucrare îngerească palpabilă, suntem singurii vinovaţi: noi suntem cei care nu ne dăm în mâinile îngerilor şi zădărnicim toată purtarea lor de grijă pentru noi. Se bate, se bate cu noi îngerul lui Dumnezeu, şi dă înapoi; iar vine la asalt, iarăşi dă înapoi, şi tot aşa până ce murim. Iar când murim, îngerul va înfăţişa Domnului cartea vieţii noastre şi va grăi: “Am făcut totul ca să îi bag minţile în cap, însă acest suflet n-a luat aminte la nimic”. Şi în cartea vieţii va fi pus înscrisul osândirii noastre, care negreşit se va împlini la Judecata cea înfricoşată. Amin.

(Sfântul Teofan Zăvorâtul)

Poveste cu morala



O tanara doamna astepta avionul in camera de imbarcare a unui mare aeroport.Pentru ca trebuia sa astepte multe ore, isi cumpara o carte pentru a-i trece timpul, si un pachet de fursecuri. S-a asezat in fotoliu in camera VIP a aeroportului sa se poata odihni si citi linistita.
Langa fotoliul unde era pachetul de fursecuri, s-a asezat un domn, si-a deschis o revista si a inceput sa citeasca.Cand a luat prima prajitura, barbatul a luat si el una. S-a simtit iritata, dar nu i-a spus nimic. S-a gandit numai:" Ce tupeu! Daca as fi fost nervoasa , l-as fi lovit pentru indrazneala."
Pentru fiecare prajitura pe care o lua, barbatul lua si el una. Asta o infuria, dar nu vroia sa provoace o scena.
Cand a mai ramas numai o prajitura , s-a gandit: "Ce o sa faca nesimtitul asta acum?" Apoi, barbatul , luand ultima prajitura, o imparti in doua si ii dadu ei jumatate.
Ah! Era prea mult! Era foarte nervoasa acum! Si-a luat rapid cartea, lucrurile si s-a indreptat ca o furtuna spre locul de imbarcare.Cand s-a asezat la locul ei in avion, si-a luat poseta sa-si caute ochelarii si, spre surpriza ei, pachetul de prajituri era acolo, neatins si nedeschis.
I-a fost foarte rusine! Si-a dat seama ca a gresit! A uitat ca prajiturile ei erau in poseta.
Barbatul a impartit prajiturile cu ea fara ura sau rautate...in timp ce ea era nervoasa , gandind ca ea si-a impartit prajiturile cu el. Si acum nu mai era nici o sansa de a explica sau de a-si cere scuze.

MORALA POVESTII:
- Exista patru lucruri pe care nu le poti recupera:
- Piatra...dupa ce a fost aruncata!
- Cuvantul...dupa ce a fost spus!
- Ocazia...dupa ce ai pierdut-o!
- Timpul...dupa trecerea lui!

miercuri, 16 noiembrie 2011

Nimic nu este intamplator!



Gara e locul unde sufletul nu-şi poate găsi liniştea. Oamenii sunt preocupaţi de procurarea unui bilet, de sosirea trenului, iar înspre seară de găsirea unui loc mai comod pentru a-şi petrece noaptea.

Trenurile veneau şi plecau. Gara devenea pustie şi din nou se umplea de mulţimea cuprinsă de grijile ei. Şi doar într-un singur loc al gării nu se schimba nimic.

Într-un colţişor al sălii de aşteptare se încălzea o bătrânică. Toată în negru. Uscăţică. Îngreboşată. Alături o legătură ciudată. La sigur că nu avea mâncare în ea, că de altfel bâtrăna măcar o dată, dar s-ar fi atins de ea.

După înfăţişrea acelei legături, se putea presupune că se ascunde în ea o icoană şi o un colţişor al unei broboade de schimb, probabil pentru "moarte". Mai mult nu avea nimic.
Afară să lăsa amurgul. Cei din sala de aşteptare au început să se pregătească pentru a petrece noaptea în condiţiile existente. Cineva îşi pregătea un loc mai comod. Cineva încerca să aranjezele bagajele în aşa mod, ca să nu fie o pradă pentru hoţi.

Dar bătrânica aşa şi nu se mişca. Nu, ea nu dormea. Avea ochii deschişi, dar indiferenţi faţă de ceea ce se petrecea în jur. Umerii ei tresaltau încet, de parcă de la înăbuşirea unui plâns ascuns pentru cei din jur. Abea mişca degetele şi buzele, de parcă însemnând în taină pe cineva cu semnul crucii în rugăciunea sa.

Nu căuta salvare de la slăbiciunea sa, nu încerca să atragă vreo atenţie şi nu se mişca de la locul său. Doar uneori întorcea capul spre intrare, şi cu smerenie tăcută îl lăsa în jos, de parcă pregătindu-se pentru un răspuns definitiv.

Noaptea grea de la gară a rămas în urmă. Dar dimineaţa a găsit-o pe bătrână în aceeaşi poziţie, tăcută şi sleită de puteri. Răbdătoare în suferinţa sa, nici nu a încrecat măcar să aţipească.

Către amiază în apropierea ei s-au făcut comozi o tânără mamă şi doi copilaşi ai ei, de doi şi trei anişori. Copiii ca copiii, mâncau, se zbenguiau şi chiar au încercat să o incadreze pe bătrânică în jocul lor.

Unul din puşti s-a atins de poalele paltonului negru. Bătrânica a întors capul şi a privit de parcă acum a descoperit lumea din jur. Această atingere a copilului de parcă a întors-o la viaţă, ochii i-au atins o căldură ascunsă şi a zâmbit, iar mâna cu blândeţe a atins creştetul copilaşului.

Mama copilaşului a vrut să-i şteargă năsucul copilului şi s-a întâlinit cu privirea plină de aşteptare a bătrânei: «Mamă, dar pe cine aşteptaţi? La ce oră aveţi trenul?»

Întrebarea a găsit-o nepregătită pe bătrână. De parcă brusc şi-a pierdut echilibrul, a oftat adânc, după care abia a scos din sine cuvintele îngrozitoare: «Fiico, nu am eu nici un tren!». Şi de parcă a devenit şi mai gheboasă.

Vecina cu copiii a înţeles că ceva nu e în regulă şi apropiindu-se mai mult de bâtrânică a implorat-o : «Mamă, spuneţi-mi ce aţi păţit?! Vă rog să-mi spuneţi! Spuneţi-mi, mamă, – şi din nou şi din nou se adresa bătrânei. – Mamă, poate vă este foame? Luaţi, vă rog!»

Şi i-a întins un cartof fiert. Şi imediat fără a o întreba a acoperit-o cu un şal pufos. Copilul i-a întins şi el cartoful ce-l mâncase singur până acum. «Mănâncă, bunicuţo».

Bătrâna a cuprins copilul şi a atins bucăţica dată de copil de buze. «Îţi mulţumesc, scumpul meu», – abia a şoptit ea.

Se simţea că abia se mai reţine ca să nu plângă... Şi brusc de parcă toată durea sa a răbufnit în acest spaţiu al gării: «Doamne! Iartă-l te rog!» – abia a mai putut şopti ea şi s-a strâns de parcă într-un ghem şi mai mic, acoperindu-şi faţa cu palmele.

Se clătina de pe o parte pe alta şi prin bocetul greu abea se desluşea: «Fecioraşul, fecioraşul... Dragul meu...unicul meu fiu... Cel mai drag... Soarele meu de vară...vrăbiuţa mea cea fară de astâmpăr.... m-a adus....şi m-a lăsat».

A tăcut puţin şi făcându-şi semnul crucii, a spus: «Doame, iară-l pe el, Doamne!».

Şi nu mai avea puteri nici să vorbească şi nici să mai plângă de la deznădejdea care o cuprinse.

«Copilaşilor, ţineţi-vă de bunicuţă», a comandat femeia şi s-a îndreptat înspre ghişeul de bilete.

«Oameni buni! Ajutaţi-mă! Am nevoie de un bilet! Să o iau pe acea bătrână, – a spus arătând spre colţul sălii de aşteptare. – Îmi va fi mamă! Trenul meu pleacă acum!».

În puţin timp au ieşit către trenul care-i aştepta, însoţiţi de ochii înlacrimaţi ai pasagerilor adunaţi în gară.

«Iată, copilaşii mei dragi, am găsit-o pe mama mea, iar voi pe bunica», – de parcă radiind de bucurie, le explica copiilor.

Cu o mână o ţinea pe bătrână, cu cealată – geanta şi copiii.

Eu îi priveam şi mă rugam încet Domnului pentru această întâlnire. Ciudat, dar majoritatea celor cărora le-am relatat aceasă istorie, martoră la care am fost în gara oraşului Kurgan, nu cred că omul poate în câteva minute să ia o astfel de hotărâre.

Nu am ca scop să-i conving şi nici nu încerc să le explic ceva. Fiecare trebuie să simtă singur. Dar de fapt şi cum ai putea explica, că uneori inima noastră are nevoie de o clipă, ca să ia o hotărâre, desigur dacă şi inima e vie şi deshisă dragostei de Dumnezeu şi oameni.

Pentru mine acest caz e doar o confirmare a cuvintelor arhimandritului Serafim (Teapocikin): «Uită acest cuvânt «întâmplător», nimic nu este întâmplător».

Traducere Natalia Lozan


BISERICA DE LEMN CU HRAMUL; ANTONIE CEL MARE'



http://turvirtual.com/antoniecelmare
BISERICA DE LEMN CU HRAMUL; ANTONIE CEL MARE' SE AFLA IN BUC SECTOR3.
E DEOSEBITA PRIN FAPTUL CA PAROHUL ..DANIEL..ARE MARE HAR.
MARTEA LA ORA 17 SE FACE SF MASLU, LA CARE PARINTELE INVITA CEL PUTIN 7 PREOTI.
DUPA MASLU SE CITESC MOLIFTELE SF VASILE , ALE SF IOAN GURA DE AUR SI SF CIPRIAN,
SF ANTONIE CEL MARE
....

" Rugamintea "
L-am rugat pe Dumnezeu
Sa-mi dea putere
Dar El m-a facut slab
Ca eu sa invat simplitatea si smerenia

L-am rugat sa ma ajute
Sa fac fapte mari
Dar El m-a micsorat
Ca eu sa fac fapte bune

L-am rugat toate lucrurile
Ca sa pot gusta viata
Dar El mi-a dat viata
Ca sa pot gusta toate lucrurile

Nu am primit nimic
Din tot ce am cerut
Dar am primit tot
Ce-a fost bun pentru mine

Impotriva vointei mele
Au fost ascultate rugamintile mele
Sunt printre oameni
Un om binecuvintat (Mowalana Rumi)

RUGACIUNE care se citeste IN VREMEA POSTULUI:





Dumnezeul nostru, nădejdea tuturor marginilor pământului şi a celor ce sunt pe mare, departe, Cel ce mai înainte ai întocmit, prin Legea Ta cea Veche şi Nouă, aceste zile de post, la care ne-ai învrednicit să ajungem acum, pe Tine Te lăudăm şi Ţie ne rugăm:

Intăreşte-ne cu puterea Ta, ca să ne nevoim întru ele cu sârguinţă, spre mărirea numelui Tău Celui sfânt şi spre iertarea păcatelor noastre, spre omorârea patimilor şi biruinţă asupra păcatului; ca împreună cu Tine răstignindu-ne şi îngropându-ne, să ne ridicăm din faptele cele moarte şi să petrecem cu bunăplăcere înaintea Ta întru toate zilele vieţii noastre.

Că Ţie se cuvine a ne milui şi a ne mântui pe noi, Hristoase – Dumnezeule şi Ţie slavă înălţăm, împreună şi Celui fără de început al Tău Părinte, şi Preasfântului şi bunului şi de viaţă făcătorului Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor.
Amin!

Puterea sfintei cruci



Odata, avva Dorotei din Tebaida (sec. al IV-lea) si-a trimis ucenicul sa aduca apa de la put. Cand ucenicul s-a aplecat sa scoata apa, a vazut in put un sarpe veninos urias. Speriat, a scapat vadra din mana si a fugit la batranul sau.

- Parinte, suntem distrusi. Apa este otravita. Am gasit o vipera in fantana!

- Si daca Diavolul hotaraste sa arunce vipere in toate fantanile, o sa mori atunci de sete? l-a intrebat batranul, dand din cap cand a vazut slabiciunea ucenicului.

Dupa aceea, batranul s-a dus la put si a scos el insusi vadra afara. A facut semnul crucii si a baut el primul, apoi a dat si ucenicului sau sa bea.

- Acolo unde este crucea, a spus el, rautatea dusmanului nu poate salaslui.



marți, 15 noiembrie 2011

NECAZ SAU BUCURIE?


...
Necaz sau bucurie? Trăia odată într-un sat, împreună cu fiul său, un bătrân foarte sărac, dar cu frică de Dumnezeu. Şi la bucurie, şi la necaz, totdeauna spunea: "Că-i necaz sau bucurie, numai Dumnezeu o ştie". Nici la necaz nu se întrista, nici la bucurie nu juca, ci pe toate le considera fireşti şi le primea ca din mâna lui Dumnezeu. El avea însă un cal foarte frumos. Atât de frumos încât domnitorul ţării voia să i-l cumpere. Dar bătrânul l-a refuzat spunându-i: "Pentru mine acest cal nu este un simplu animal. El îmi este prieten. Cum aş putea să îmi vând prietenul?" Dar, într-una din zile, când bătrânul a mers la grajd, a văzut că i-a dispărut calul. Toţi sătenii i-au zis: "Ţi-am spus noi! Trebuia să îi vinzi calul lui vodă. Vezi dacă nu ai ascultat! E clar că oamenii lui ţi l-au l-a furat! Ce mare ghinion!" "Că-i necaz sau bucurie, numai Dumnezeu o ştie", zise bătrânul. Toţi au râs de el. După două săptămâni însă calul s-a întors acasă. Şi nu era singur, avea în spate o mulţime de cai. Acesta, după ce scăpase din grajd, a întâlnit pe câmp o turmă de cai sălbatici, iar când s-a întors, restul cailor s-au luat după el. "Ce bucurie pe capul tău!" strigară sătenii. Bătrânul, împreună cu fiul său, a început să îmblânzească acei cai noi veniţi. Dar, o săptămână mai târziu, fiul bătrânului şi-a rupt piciorul în timp ce încerca să dreseze unul dintre cai. "Ce ghinion!" îi ziseră prietenii bătrânului. "Ce ai să te faci acum, fără ajutorul fiului tău? Tu eşti deja în pragul sărăciei!" "Că-i necaz sau bucurie, numai Dumnezeu o ştie", le răspunse bătrânul. După câteva zile de la accidentul băiatului, soldaţii lui vodă trecură prin sat şi îi obligară pe toţi flăcăii să li se alăture. Doar fiul bătrânului a scăpat datorită piciorului său rupt. "Ce bucurie pe capul tău!" strigară vecinii. "Toţi copiii noştri au fost duşi la război, doar tu ai avut şansa să îl păstrezi lângă tine. Fiii noştri ar putea fi ucişi." Bătrânul le răspunse: "Că-i necaz sau bucurie, numai Dumnezeu o ştie". Şi aşa şi-a petrecut bătrânul toată viaţa, liniştit în ispite, smerit în reuşite şi netulburat de gura lumii.

Predicatorul de aur al Bisericii Răsăritului


Originar dintr-unul din cele mai importante oraşe ale Imperiului Bizantin, Antiohia, bogată în bani şi cultură, creştină, dar şi păgână, Sfântul Ioan Gură de Aur a studiat retorica în a doua jumătate a secolului al IV-lea, după care a îmbrăţişat cariera eclesiastică. Dacă Augustin de Hipona marchează într-un anumit mod un nou început în patristica latină, Sfântul Ioan, preot la Antiohia şi patriarh la Constantinopol, iese în evidenţă în patristica de limbă greacă ca maestrul predicii în Răsăritul creştin. Deşi geniul său oratoric gusta mai puţin speculaţiile originale, Sfântul Ioan Hrisostom a predicat timp de peste 20 de ani din viaţa sa, dând dovadă de o personalitate duhovnicească întotdeauna plină de viaţă şi deschisă credincioşilor săi.
Ce l-a determinat pe acest om să alerge în arena apostolatului pentru a relua o imagine paulină care îi plăcea în mod personal?
Faptul că acest predicator a ştiut să treacă toată suferinţa şi speranţa oamenilor în registrul unei afirmaţii încrezătoare în sensul vieţii omeneşti. O asemenea motivaţie nu are poate nimic foarte teologic, dar fără ea nici o teologie creştină nu ar fi existat vreodată. De aceea, a spune că Sfântul Ioan Hrisostom este datorită acestui fapt mai ales un "moralist" ar fi de o banalitate dezolantă.
Un studiu al gândirii Sfântului Ioan este cu atât mai dificil, cu cât ea rămâne impregnată de învăţăturile tradiţiei din adâncurile sale până în formele de expresie.
Dacă alegem tema pascală a lui Hristos mort şi Înviat sau tema botezului creştin pentru a dezvolta gândirea marelui antiohian, trebuie să ne angajăm imediat în cadrul unei cateheze elementare, pentru fondul comun al tuturor Bisericilor.
În omiliile şi comentariile sale biblice, predicatorul Ioan se menţine întotdeauna în interiorul acestui cadru croit din adevăruri bine cunoscute.
Taina Botezului în predica Sfântului Ioan Gură de Aur

Din perspectiva Botezului putem constata că Sfântul Ioan Gură de Aur se interesează mai întâi de sensul spiritual al imaginilor şi metaforelor Noului Testament şi de folosul lor pentru imaginaţia auditorilor săi.
Un domeniu important este cel al prefigurărilor Botezului în Vechiul Testament şi mai ales Botezul lui Ioan, dar şi al pasajelor cu un bogat conţinut teologic cu privire la Botez, în fruntea cărora se află fragmentul de la Romani 6, 3-6.
În comentariile despre Botezul lui Iisus de către Ioan Botezătorul nu găsim nici o referinţă la vreunul sau altul dintre riturile baptismale, cu excepţia câtorva întrebări ale Sfântului Ioan Gură de Aur, care ating indirect riturile baptismale. Situaţia nu este însă alta nici atunci când autorul descrie Botezul creştin în cele două serii de cateheze baptismale sau în alte texte: el nu face nici o referire detaliată, clară la Botezul lui Hristos prin Ioan, cu excepţia unui scurt pasaj.
E vorba de un fragment dintr-o cateheză baptismală ţinută la Antiohia, în Miercurea sau Joia Mare (anul 388). În cuvântul său, Sfântul Ioan Hrisostom arată că Botezul lui Hristos reprezintă modelul pentru Botezul creştinilor:
"Ceea ce s-a întâmplat cu trupul lui Hristos se întâmplă deopotrivă cu trupul nostru. Într-adevăr, Ioan este cel care, în chip văzut, ţine capul lui şHristosţ, dar Cuvântul lui Dumnezeu era Cel care L-a făcut să intre în apele Iordanului şi care L-a botezat, în timp ce glasul Tatălui răsuna din ceruri: Acesta este Fiul Meu preaiubit. Tot astfel este şi cu Duhul Sfânt, în momentul pogorârii Lui: Acest Duh odihneşte şi asupra trupului tău, căci botezul se face în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh."
Sfântul Ioan Gură de Aur vizualizează mai întâi scena evanghelică inspirându-se din ritul baptismal aşa cum îl cunoştea: Ioan Botezătorul "ţinea" capul lui Hristos, gest care nu apare în Evanghelie, ci ţine de ritul baptismal. Acest amănunt nu apare izolat la Ioan Hrisostom. Aici spune că preotul - sau prin el, Dumnezeu - "pune mâna" şi "Atinge" capul celui botezat, iar în alt loc arată că îl "ţine", aşa cum reiese din acest pasaj al uneia dintre omiliile la Matei: "Atunci când eşti botezat, nu este el (preotul) cel care te botează, ci Dumnezeu care îţi ţine capul printr-o putere nevăzută, şi nu un înger sau arhanghel sau altcineva nu îndrăzneşte să se apropie şi să te atingă."
Din pasajele amintite remarcăm atât importanţa mâinii preotului, prin care lucrează Dumnezeu Însuşi, remodelând într-o oarecare măsură pe cel zidit la creaţie, cât şi capul celui botezat, pe care preotul îl atinge şi chiar îl ţine.
Această terminologie baptismală se regăseşte în martiriul Sfintei Drosida (pomenită pe 22 martie): "Hristos Însuşi, prin mâna (Sa) nevăzută ţinea capul sfânt al muceniţei şi, ca şi cum ar fi fost în apă, o boteza prin foc."

"Pasivul divin", o lecţie de smerenie din partea lui Hristos

O altă remarcă se referă la formula baptismală. Ioan Hrisostom face aluzie la ea când spune: "Acest Duh odihneşte şi asupra trupului tău, căci botezul se face în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh." Pentru Sfântul Ioan deci, prezenţa Duhului Sfânt la Botez, unită cu prezenţa Tatălui şi a Fiului, este mărturisită de formula baptismală trinitară. Or, spre deosebire de cuvintele de instituire a Euharistiei, formula baptismală: "Se botează robul lui Dumnezeu în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh", nu se găseşte ca atare în Scriptură. Dar de ce ţine? Ioan Gură de Aur nu pare niciodată să o raporteze la finalul Evangheliei după Matei (28, 19). În schimb, el trimite la un cuvânt al Mântuitorului din Faptele Apostolilor, care are avantajul de a fi la "pasivul divin": Iisus nu a zis "vă botez în Duhul Sfânt", ci "veţi fi botezaţi" (F. Ap. 1, 5), dându-ne (astfel) o lecţie de smerenie.
Totodată, autorul raportează formula baptismală, "cuvintele lui Dumnezeu rostite de preoţi şi pe care credincioşii le cunosc" la raţiunile divine ale Creatorului. Aceste raţiuni, spune Sfântul Ioan Gură de Aur, şi nu firea, "fac pe cel botezat să renască în fântâna apelor ca într-o matcă". El le compară cu "raţiunile" date de Creator firii încă nerânduite: "Să mişune apele de vietăţi, fiinţe cu viaţă în ele şi păsări să zboare pe pământ, pe întinsul tăriei cerului!" (Facere 1, 20), sau bărbatului şi femeii: "Creşteţi şi vă înmulţiţi!" (Facere 1, 28).
Nu este vorba aici doar de o comparaţie sau de o prefigurare, ci de o raţiune care este totdeauna prezentă şi care se realizează de fiecare dată când are loc un Botez.

"Vederea se înşeală adesea, în vreme ce cuvântul Domnului nu dă greş niciodată"

Când Ioan Hrisostom vorbeşte despre afundare, Duhul Sfânt este pomenit împreună cu Tatăl şi cu Fiul. Autorul pare să accentueze caracterul trinitar al formulei baptismale, chiar dacă nu face explicit acest lucru, pentru a arăta egalitatea Duhului Sfânt cu celelalte două Persoane ale Treimii şi lucrarea lor comună. Ceea ce confirmă întreita afundare este că Sfântul Ioan nu o pune în legătură cu cele trei zile în mormânt, ci cu cele trei Persoane ale Treimii. Aşadar:
"Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh împlinesc totul. Aveţi deci încredere în cuvântul Domnului, căci este mai sigur decât vederea. Vederea se înşeală adesea, în vreme ce acela nu dă greş niciodată."
Această afirmaţie arată importanţa decisivă a formulei baptismale, introducându-ne totodată în modul în care Sfântul Ioan Gură de Aur înţelege relaţia între a vedea şi a auzi.
În catehezele baptismale, dar şi în alte locuri, Ioan Hrisostom îşi invită auditorii să treacă de la cele văzute la cele nevăzute, de la ochii trupeşti la ochii credinţei; şi aceasta nu doar în ceea ce priveşte ritul baptismal, ci şi înţelegerea Botezului lui Hristos.
Sfântul Ioan Gură de Aur remarcă faptul că semnele care au însoţit Botezul Domnului (porumbelul, cerul deschis), care au fost văzute de toţi, pe care iudeii le-au văzut şi le-au auzit, nu mai apar în Botezul creştinilor, căci ele nu sunt pentru cei care cred, ci pentru necredincioşi; semnele trecutului nu mai conduc la realităţile spirituale ale prezentului.
"De ce s-au deschis cerurile? Pentru ca tu să înţelegi că asta se întâmplă atunci când eşti botezat: Dumnezeu te cheamă către patria cerească şi te convinge că nu ai nici o legătură cu pământul. Şi dacă nu vezi nimic, nu fi necredincios. Căci de fiecare dată când încep să se manifeste realităţi extraordinare şi spirituale, apar realităţi sensibile pe care le putem vedea şi semne de acelaşi fel, din pricina oamenilor fără de minte, care au nevoie de o vedere sensibilă şi care, incapabili de a concepe vreo fire netrupească, nu sunt uimiţi decât de ceea ce văd."
Acest pasaj este reprezentativ pentru poziţia Sfântului Ioan faţă de miracolele din trecut: de acum, semnele extraordinare din trecut nu mai sunt obiectul vederii, ci al ascultării, adică al mărturiei întregii Scripturi, la care sunt chemaţi credincioşii, aşa cum Tatăl îi chema odinioară pe evrei "la poruncile, preceptele, Legea şi profeţii Săi".
Mântuirea, rodul Întrupării Cuvântului şi al libertăţii omului

Atitudinea fundamentală a Sfântului Ioan Hrisostom asupra spiritualităţii şi ascezei este motivată de un dublu postulat pe care se sprijină toate motivaţiile credinţei: universalitatea Întrupării Cuvântului şi respectarea liberului arbitru al omului de către Dumnezeu: "Dumnezeu ni-l arată pe Hristos în ceea ce El este după trup ca singur Stăpân comun tuturor, şi îngerilor şi oamenilor; adică Dumnezeu Tatăl L-a dat ca unică desăvârşire comună îngerilor şi oamenilor: a acestora în ceea ce El este după trup, a acelora ca Dumnezeu Cuvântul. Ca o casă din care o parte este în ruină, iar cealaltă este încă în stare bună. El a reclădit casa, adică a făcut-o mai stabilă, i-a dat o fundaţie mai puternică; la fel, aici, El a adunat pe toţi sub acelaşi Stăpân. În fond aceasta ar fi unitatea, atât de strânsă ar fi unirea când sub un singur stăpân cu toţii se regăsesc adunaţi pentru că au primit de sus înfierea."
De vreme ce mântuirea este asigurată de restabilirea unităţii în Iisus Hristos, această mântuire este totală şi universală prin venirea lui Hristos; ea este universală, dincolo de timp şi irepetabilă. Dar Dumnezeu în înţelepciunea şi dragostea Sa faţă de om nu a vrut să-i asigure mântuirea doar prin voinţa şi puterea Sa.
De vreme ce omul a folosit liberul său arbitru pentru a se îndepărta de Dumnezeu şi a întrerupe legătura, el trebuie să refacă tot prin alegere liberă unitatea iniţială.
Altfel spus, ca un bun pedagog şi respectând legile naturii, Dumnezeu a vrut să asocieze omul la propria lui mântuire, şi să-l coresponsabilizeze.

"Crucea este faţă de noi lucrarea bunătăţii supreme şi simbolul iubirii infinite…"

Ideile forţă ale temei pascale sunt patru: Crucea slăvită a lui Hristos, iconomia Întrupării Sale, actualizarea misterului pascal în viaţa şi moartea creştinilor, aşteptarea învierii de obşte.
În omilia a doua la Epistola către Romani, "Credinţa voastră se vesteşte în toată lumea"
(Rm. 1, 8), el descrie aspectul paradoxal al propovăduirii apostolice, bine cunoscut din lucrarea Contra lui Cels a lui Origen: nişte predicatori de neluat în seamă au biruit Imperiul Roman cu tot arsenalul sofisticii şi al logomachiei lui, or, "aceiaşi evrei au pus pe altarele lor un răstignit care nu aparţinea altui neam".
Sentimentul universal care inspiră această primă vestire a crucii biruitoare este acelaşi pe care îl regăsim după Eusebiu de Cezareea în toată apologetica principalilor autori din secolul al IV-lea: "puterea Celui răstignit" explică răspândirea rapidă a creştinismului într-un imperiu câştigat de partea sa.
"Să spunem deci că aceşti străini erau săraci, neinstruiţi, de condiţie simplă şi de dispreţuit. Ei bine, nimic din toate acestea nu împiedică avântul cuvântului; aceasta era puterea Răstignitului, ca pretutindeni să se răspândească învăţătura Sa".
Într-o altă omilie, slava Crucii reiese la Sfântul Ioan din simbolismul divin al acesteia din urmă. Este Crucea slăvită văzută alături de Dumnezeu ca expresia desăvârşită a iubirii faţă de oameni: "Crucea este faţă de noi lucrarea bunătăţii supreme şi simbolul iubirii infinite".
Crucea este un astfel de simbol, precizează omilia a III-a, întrucât ea reuneşte şi comunică în acelaşi timp nenumăratele daruri ale iubirii divine: "Hristos a venit, spune Apostolul Pavel, aducându-ne iertarea, dreptatea, viaţa, şi toate acestea prin Cruce şi ceea ce este mai măreţ şi mai minunat este că El să vrea să sufere atâta durere pentru a ne împărtăşi atâta har".
În plus, simbolismul Crucii descoperă o valoare exemplară, a faptului că Cel răstignit nu încetează a fi prezent în viziunea Sfântului Ioan Hrisostom ca modelul prin excelenţă al oricărei virtuţi. Doxologia din Epistola către Romani se va lăsa parafrazată astfel:
"Sfântul Pavel nu avea în vedere doar faptul că Iisus Hristos S-a făcut om, intenţia lui era să ne înveţe şi că Iisus suferise insulte, calomnii, oprobriu public în numele Său, negarea puterii Sale" (Omilia 27, 2).
Crucea este trofeul credincioşilor în descendenţa lui Avraam în lupta lor împotriva diavolului. Datorită ei noi ieşim învingători asupra demonilor.
În percepţia profundă a realităţii mântuirii, creştinii vor atribui întotdeauna Crucii noutatea vieţii lor şi tăria nădejdii lor: "În primul rând, Pavel ne spune că Dumnezeu a murit, în al doilea rând, că El a murit pentru cei păcătoşi, în al treilea rând, El ne-a împăcat, ne-a mântuit, ne-a îndreptat, ne-a readus nemurirea, a făcut din noi fiii şi moştenitorii Săi. De asemenea, moartea lui Hristos nu trebuie să fie singurul motiv al nădejdii noastre, aceasta trebuie să fie întărită de darul care ni s-a făcut prin moartea Sa" (Omilia 9,3).
Crucea semnifică prin ea însăşi izvorul vieţii care adapă permanent pe credincios cu harul dumnezeiesc de care el are nevoie pentru mântuirea sa.
Moartea Mântuitorului este înţeleasă de Sfântul Ioan conform iconomiei Întrupării: "Să înveţi pe altul era uşor; să arăţi calea care făcea uşoară păzirea acestor învăţături, acolo era într-adevăr lucrul minunat. Acesta este motivul venirii Fiului lui Dumnezeu, El n-a părăsit pământul decât după ce ne-a pus în posesia acestei taine. Ceea ce este minunat aici este modul în care El şi-a îndeplinit misiunea Sa biruitoare; căci El nu a luat un trup diferit de al nostru, şi l-a făcut al Său pe al nostru, cu toate neputinţele de care era copleşit… El S-a numit Fiu al Omului, El a venit în ajutorul omului şi a denunţat păcatul" (Omilia 13, 5).

Cărţile sapienţiale în predica Sfântului Ioan

Mai mult predicator decât teolog, mai puţin teoretician decât moralist, aceasta este părerea cea mai des întâlnită cu privire la profilul Sfântului Ioan Gură de Aur, spusă nu fără o indulgenţă uşor dispreţuitoare. Un cititor fervent al operei sale ar trebui să muncească intens împotriva acestei opinii şi să demonstreze că Ioan Hrisostom este în acelaşi timp şi moralist, şi teolog. El însuşi a zis într-o predică la Faptele Apostolilor: "Vă rog şi vă implor chiar, nu doar de a veghea ca să vă adunaţi în biserică, ci de a găsi, intrând înăuntrul vostru, un leac împotriva patimilor de care suferă fiecare; chiar dacă voi nu primiţi acest leac de la noi, veţi afla în Scripturi ceva asemănător. De exemplu, este cineva dintre voi mânios? Să se aplece asupra Scripturilor şi va găsi tot ce va avea nevoie, fie sub forma unei pilde, fie sub forma unui sfat".
Noi ştim cu ce predilecţie Sfântul Ioan a povestit istoria lui Avraam, a lui Iacob sau Iosif şi ale altora, cu un conţinut mai puţin pilduitor, căci trebuie să învăţăm din exemplele bune şi cele rele, de la unii pentru a ne păzi de a le urma, de la alţii pentru a le imita.
Cel mai prodigios predicator din Orient
Lucrărilor sale de început care nu sunt omilii, ci apologii şi scrieri cu caracter moral (Despre feciorie, Către o văduvă tânără) i-au urmat predicile din perioada antiohiană şi constantinopolitană. Predica sa se axa în primul rând pe explicarea textului sacru, apoi pe instruirea poporului creştin în plan moral.
În al doilea rând, predica avea rolul de a arăta poporului semnificaţia profundă a sărbătorilor creştine şi a Sfintei Liturghii.
Potrivit formaţiei sale exegetice antiohiene, puţin înclinată spre speculaţie teologică, Sfântul Ioan Hrisostom interpretează textul scripturistic mai cu seamă din punct de vedere moral şi ascetic. Există predici exegetice la mai multe cărţi din Vechiul Testament (Facere, Psalmi, Prooroci) şi Noul Testament (Evangheliile după Matei şi Ioan, precum şi majoritatea epistolelor pauline).
Pe lângă acestea, opera Sfântului Ioan include şi omilii cu conţinut teologic, catehetic (Catehezele baptismale), moral, liturgic şi panegirice (cuvinte de laudă la sărbătorile sfinţilor).
Hirotonit în anul 398 de episcopul Teofil al Alexandriei pe scaunul din Constantinopol, Sfântul Ioan, prin rigoarea sa morală şi incapacitatea de a se adapta compromisurilor de la curtea imperială, devine repede incomod şi este destituit şi trimis în Bitinia, în urma unul sinod din anul 403, ţinut la Stejar.
Poporul din Constantinopol şi-a revendicat atunci cu mult aplomb ierarhul, iar autorităţile au fost constrânse să permită revenirea patriarhului în capitala imperiului.
Dar o cuvântare rostită împotriva împărătesei Eudoxia îi aduce episcopului Noii Rome un alt exil, mai aspru, într-un sat solitar şi inaccesibil din Armenia, Kukusos. Trei ani a rămas sfântul acolo, după care, pentru că exilatul reuşise să menţină legături cu prietenii din Antiohia şi Constantinopol, i s-a impus să se transfere la Pityus, o localitate de la marginea răsăriteană a Mării Negre. Extenuat din cauza drumului, Sfântul Ioan moare la 14 septembrie 407 la Comane, în Pont.

Sursă: Jean Chrisostome et Augustin, Charles Cannengiesser, "Relatările evanghelice despre Botezul lui Hristos şi riturile baptismale", Philippe de Roten, Anuarul Facultăţii de Teologie Ortodoxă "Justinian Patriarhul" din Bucureşti

Despre gelozie şi apăsările sufletului /fragmente/




Minunat şi nesfîrşit lucru este mişcarea gîndului.

Taină de necuprins este sufletul omului.

Pentru aceasta omul este faţă de sufletul său ca un străin, căci nu ştie nici cum şi-a luat începutul şi nici cum va sfîrşi,

Încă şi peste gîndurile sale nu se află stăpîn.

Cine îşi va chema gîndurile sale şi le va aduna precum îşi adună ciobanul oile?

Sau cine va porunci sufletului său să nu mai fie trist şi îl va asculta?

Pentru aceasta mulţi nici măcar nu cred că au un suflet, şi pe bună dreptate, căci trăiesc ca şi cum nu l-ar avea.

Sufletul omului este gîndul lui şi unde îi este gîndul, acolo şi sufletul.

De cîte ori omul rabdă năvăliri de la propriul suflet ca de la un crud duşman,

Căci nici un duşman nu poate să abată atîta rău ca propriul suflet atunci cînd se tulbură de nemulţumire sau gelozie.

Cîţi, ca şi Iuda, au fost ucişi de propriul suflet ca de o fiară străină şi cumplită!

Omul este o făptură vrednică de plîns pentru că pururea se afundă în minciună şi durere.

III

Om pentru om este străin şi tot ajutorul pe care îl aşteaptă unul de la altul este minciună.

În ceasul în care nu se aşteaptă se despart şi amărăciunea şi ura umplu inimile lor.

Nu este duşman mai temut decît omul pe care l-ai avut prieten, el ştie rănile sufletului tău şi slăbiciunile tale tu i le-ai făcut cunoscute cu gura ta.

Sufletul celui gelos suspină în toată vremea pentru că nu ştie ce va face şi ce va spune cel pe care îl iubeşte, şi bănuiala strînge inima lui ca un cleşte.

Omul gelos pune întrebări înţepătoare şi prin răspunsurile pe care le primeşte îşi sporeşte rana.

De se desparte – suferă şi de te are aproape – nu se linişteşte.

Cînd tace şi cînd vorbeşte o face pentru a te răni.

La urmă de tot, moartea îi aşază pe fiecare în pămînt – în ziua aceea pier toate gîndurile lor.

luni, 14 noiembrie 2011

Lasata Secului pentru Postul Craciunului

Luni, 14 noiembrie, se lasa sec pentru Postul Craciunului sau Postul Nasterii Domnului. Acest post se incheie pe 24 decembrie. Postul Craciunului ne aminteste de postul patriarhilor si dreptilor din Vechiul Testament si de postul lui Moise de pe Muntele Sinai. Dupa cum acestia au postit in vederea venirii lui Mesia, tot astfel se cuvine sa intampinam si noi nasterea lui Hristos.

Primele mentiuni despre tinerea acestui post provin din secolele IV-V, de la Fericitul Augustin si episcopul Leon cel Mare al Romei.


Hotararea ca toti credinciosii sa posteasca timp de 40 de zile s-a luat la Sinodul local din Constantinopol, tinut in anul 1166, in timpul patriarhului Luca Chrysoverghi. Amintim ca inainte de acest sinod, crestinii posteau diferit: unii numai sapte zile, iar altii sase saptamani.

Dezlegari in Postul Craciunului
In Postul Craciunului avem dezlegare la peste sambata si duminica. In tipicul Sfantului Sava se mentioneaza ca in zilele de luni, miercuri si vineri, trebuie sa postim fara untdelemn si vin. In cazul in care, in aceste zile vom face pomenirea unui sfant cu o cinstire mai larga, se face dezlegare pentru dragostea sfantului. De exemplu in zilele de 16 noiembrie (Sfantul Apostol si Evanghelist Matei), 23 noiembrie (Cuv. Antonie de la Iezerul-Valcea), 30 noiembrie (Sfantul Apostol Andrei), 4 decembrie (Sfanta Varvara), 5 decembrie (Sfantul Sava), 6 decembrie (Sfantul Nicolae), 9 decembrie (Zamislirea Sfintei Fecioare Maria), 17 decembrie (Sfantul Proroc Daniel) si 20 decembrie (Sfantul Ignatie Teoforul). Daca aceste zile vor cadea marti sau joi, mancam peste, iar daca va fi luni, miercuri sau vineri dezlegam numai la untdelemn si vin, iar peste mancam doar daca se intampla sa fie hramul bisericii.

Post aspru in Ajun

Ziua de 24 decembrie poarta denumirea de Ajunul Craciunului. E o zi de post mai aspru fata de celelalte zile. Exista obiceiul sa nu se manance pana la ora 3-4 p.m. Aceasta practica aminteste de postul tinut in vechime de catehumenii care in seara acelei zile primeau botezul si impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului.

De luat aminte

De multe ori mi-a fost dat sa aud ca nu postul alimentar este important, ci cel spiritual. Insa, nu este asa. Ambele forme sunt importante. De vreme ce Sfintii Parinti au randuit sa ne infranam de la anumite bucate pentru o vreme, au facut-o cu buna stiinta. Credinciosul nu trebuie sa se multumeasca cu jumatati de masura. Nu cu o parte din el trebuie sa-L intampine pe Hristos, ci cu intreaga sa natura: trup si suflet.
Adrian Cocosila

duminică, 13 noiembrie 2011

Câteva din evenimentele ce vor urma în viitor profeţite de Părintele Paisie Aghioritul




Odată, au venit în Sfântul Munte trei oameni de vază din străinătate, care auziseră că există aici un mare ascet cu numele Paisie şi că s-ar putea folosi dacă l-ar vizita. Fireşte că pe aceştia îi însoţeam şi eu. Unul dintre ei l-a întrebat pe Stareţ care este părerea lui despre Comunitatea Europeană. Atunci el le-a răspuns: ”A, mă întrebaţi despre Europa? Mă întrebaţi despre Comunitatea Europeană? Sângele este încă foarte cald…”. La auzul acestor cuvinte toţi am rămas uimiţi, căci nu înţelegeam ce voia să spună. După câtva timp, când am mers din nou la Stareţ, l-am întrebat:

- Gheronda, ce înseamnă “sângele este înca prea cald”?

- Este foarte simplu. Este oare cu putinţă să existe colaborare între englezi, francezi, germani, austrieci şi italieni atunci când încă mai există oameni care şi-au pierdut părinţii, rudele lor în al doilea război mondial? Este cu putinţă ca aceşti oameni să se unească şi să spună celuilalt “camarade” şi să creadă aceasta? Este cu putinţă să nu iasă la iveala naţionalismul, fie al francezilor, fie al germanilor, fie al englezilor? Aşa că vom avea aceleaşi probleme pe care le-am avut în al doilea război mondial. Este cu putinţă să nu vedem limpede lucrurile care se petrec şi să credem că, de dragul economiei, aceste state vor uita scopurile pe care le-au avut în urmă cu patruzeci-cinzeci de ani? Putem crede, oare, că se vor schimba deodată şi se vor linişti? Înca este foarte cald sângele celui de-al doilea război mondial.”

Altă dată, m-am aflat la Coliba Panaguda tot cu nişte personalităţi, de data aceasta greceşti. Stareţul ne-a spus: ‘Turcia se va dezmembra. Aceasta dezmembrare, nouă, grecilor, ne va fi de folos. Atunci ţinuturile noastre vor fi eliberate. La fel şi Constantinopolul, va fi eliberat şi va redeveni oraş grecesc. Biserica Sfânta Sofia se va deschide şi se va sluji din nou în ea”.
Vasilidis Stavros, fost comandant al sectiei de politiei din Sfântul.Munte, teolog

În martie 1994 l-am întâlnit pe Stareţul Paisie la Mânăstirea Surotti. M-am emoţionat atunci când m-a prins de mână şi când, în ciuda stării lui critice, mi-a spus următoarele:

- Tu nu trebuie să te mahneşti şi să te temi de Turcia, căci ea se va destrăma. O vor destrăma chiar aliaţii ei. În Bosnia se va forma un stat musulman (în acea vreme nu exista acest stat). Dar acest fapt se va întoarce împotriva lor, a musulmanilor, deoarece în acest fel se va crea mai târziu şi statul Kurd în inima ei (a Turciei).

Şi, fiindcă Stareţul m-a văzut că am căzut pe gânduri, mi-a spus:

- Aşa cum ştii, eu nu citesc ziare. Aceste lucruri le aflu din altă parte…

Iconomo Alexandru, general de aviaţie în rezervă, Atena

Pe 10 ianuarie 1992, am mers la coliba Stareţului Paisie şi am avut o discuţie cu el.
- Gheronda, cum vedeţi dezmembrarea Iugoslaviei? L-am întrebat.
- Să nu vă fie frică! Pentru Grecia nu va fi nici o primejdie.
- Ce se întâmplă cu “arcul musulman”?
- Nici de aici nu va ieşi nici o primejdie.

Stareţul mi-a explicat în continuare că diavolul urmăreşte distrugerea omului, însă Dumnezeu nu îngăduie aceasta. Dar ce face EL? Îngăduie diavolului să facă rău până la un punct, dar numai atunci când din acest rău va ieşi un bine. Apoi a spus că ceea ce va păţi Irakul, va păţi şi Turcia de la o putere aliată şi mai ales de la americani. Îşi va pierde chiar şi prietenii cei mai buni, pe germani. De asemenea, a spus că în Italia va apărea un nou Mussolini, în Germania un nou Hitler, iar Comunitatea Europeană se va dizolva. Comunitatea Europeană, a spus Stareţul, nu are nici o legătura cu America. Statele Unite seamănă cu un război de ţesut care asimileaza toate peticele, în timp ce în Comuniunea Europeană există interese contrare şi împletite.

Karafeizis Vasile, comandant de brigadă în rezervă, Didimotiho-Evros

În vara anului 1992 l-am întâlnit pe Stareţul Paisie :

- Gheronda ce influenţă va avea Comunitatea Europeană asupra Greciei ?

- Ascultă! În America au mers oameni din diferite locuri. Fiecare a adus cu el peticul său şi astfel s-a făcut acolo un covor din petice. În Comunitatea Europeană însă, ţările care intră sunt covoare gata ţesute. Iar aceste covoare, oricât ai încerca să le uneşti, niciodată nu se vor putea potrivi. Aşadar, nu te teme de urmările nefaste venite din partea Comunităţii Europene.Ţările Europei niciodată nu se vor putea uni deplin încât să ne poată vătăma.

Papatzimos Atanasie, Stavros –Tesalonic

În iulie 1992, ca aghiotant al Diviziei 113 (Aeroportul militar din Tesalonic), am organizat un pelerinaj în Sfântul Munte cu şaptezeci de ofiţeri şi, printre altele, am vizitat şi coliba Stareţului Paisie. Acolo am început să discutăm diferite probleme naţionale. La un moment dat l-am întrebat pe Stareţ:


- Gheronda, cum vedeţi problema Macedoniei?- Oricare soluţie se va da, pe termen lung va fi în folosul grecilor. De câinele care latră în spatele autobuzului să nu vă temeţi, căci nu muşcă.

- Gheronda, vom lua înapoi Constantinopolul?
- Englezii şi americanii ne vor ceda Constantinopolul, nu pentru că ne iubesc, ci pentru că aceasta va fi în interesul lor.- Când vom lua Cetatea, o vom păstra şase luni?
- Nu, fiul meu, ci pentru totdeauna.- Vom trăi oare aceste evenimente?
- Desigur că le veţi trăi!

Zurnazoglu Nicolae, ofiţer în rezervă

CALENDAR ORTODOX PE 100 DE ANI !

https://www.noutati-ortodoxe.ro/calendar-ortodox/?year=2024

Arhivă blog

https://www.diigo.com/

Postări populare

PENTRU VIZITATORI

PENTRU CEI CARE AU AJUNS AICI
LE SPUN,, BINE ATI VENIT"

PENTRU CEI CARE AU CITIT
,,SA VA FIE DE FOLOS"

PENTRU CEI CARE COMENTEAZA..
,,SA FIE ELIBERATI"

PENTRU CEI CARE PLEACA..
,,SA FITI BINECUVANTATI"


Cel ce crede, se teme; cel ce se teme, se smereste; cel ce se smereste, se îmblânzeste; cel blând, pazeste poruncile; cel ce pazeste poruncile se lumineaza; cel luminat se împartaseste de tainele Cuvântului dumnezeiesc. (Sfântul Maxim Marturisitorul)

BIBLIA ORTODOXĂ

BIBLIA ORTODOXA AUDIO