FIE DOAMNE MILA TA SPRE NOI, ASA CUM AM NADAJDUIT INTRU TINE!
BINECUVANTEAZA-NE DOAMNE SI NU NE PEDEPSI PENTRU PACATELE NOASTRE...
- Parinte, de ce a fost nevoie sa se schimbe calendarul vechi, numit si
calendarul Iulian ?
- Calendarul vechi nu s-a schimbat, ci s-a indreptat, caci avea mare nevoie
de indreptare. Acest calendar a fost intocmit de filosoful pagan Iulian
Sosigene din Alexandria in anul 44, inainte de venirea Domnului, din porunca
imparatului Romei, Iulius Cezar. Acest calendar a fost intocmit si asezat
la acea vreme potrivit cu izomeria ( echinoctiu ), care era la data de
24 martie si 24 septembrie. Dar dupa intocmirea acestui calendar, astronomii
cei vechi au observat ca acest calendar ramanea in urma, fata de calendarul
ceresc, la 300 de ani cu o zi si cu o noapte.
Deci se vede clar, caci crestinii, inca de pe vremea Sfintilor Apostoli
nu se mai tineau de echinoctiul calendarului iulian ( cel vechi ), care,
dupa cum am vazut, ramanea in urma. Asa ca Sfintii Parinti de la Niceea
fac prima indreptare a aclendarului iulian - dupa cum si Sfintii Apostoli
mai inainte de ei au facut-o - si echinoctiul cel de la 24, 23 si 22 martie,
gasindu-l in urma cu trei zile pana la venirea lor, il fixeaza la 21 martie
unde era atunci.
- dar eu am auzit pe cei cu stilul vechi spunand despre calendarul nostru
indreptat ca este catolic, ca cel gregorian, indreptat de Papa Grigorie
al XIII-lea la anul 1582.
- Nu este asa, iubite frate. Sa stii ca ramanerea in urma a calendarului
era cunoscuta in Biserica noastra cu sute de ani inainte. Accest lucru
se arata in marturia arhim. Nichifor, care, la sfarsitul Ceaslovului tiparit
in anul 1816, arata ca din cauza greselilor calendarului si pascaliei
vechi suntem cu 13 zile in urma.
- Parinte, dar cum a fost indreptarea calendarului in Biserica noastra,
caci stilistii zic ca patriarhul Miron Cristea a uitat de randuiala veche
si a stricat calendarul nostru cel sfant ?
- Nu patriarhul Miron Cristea a indreptat calendarul, ci Biserica noastra
dreptmaritoare de Rasarit, in frunte cu patriarhul ecumenic de la Constantinopol
si cu toti patriarhii Bisericilor Ortodoxe care au fost acolo de fata,
sau au trimis delegati si imputerniciti pentru a semna in locul lor.
- Dra cand s-a facut aceasta indreptare ?
- In anul 1923 s-au adunat la Constantinopol intr-un sinod, reprezentanti
ai tuturor Bisericilor Ortodoxe. Acolo, cercetand cu frica lui Dumnezeu
si cu amanuntime chestiunea calendarului Iulian si vazand ca prin indreptarea
lui nu se aduce nici o stirbire dogmelor, canoanelor Bisericii si randuielilor
Sfintilor Parinti si ca prin ramanerea in urma a calendarului de la 21
la 8 martie, se calca randuiala stabilita de Sfantul si Marele Sinod ecumenic
de la Niceea, au hotarat cu totii sa indrepte calendarul Iulian si sa
aduca echinoctiul de la 8 martie la 21 martie cum este acum.
Hotararea a fost primita de toate Bisericile Ortodoxe, care au luat parte
la sinod, prin mitropoliti, episcopi si delegatii lor, urmand ca fiecare
Biserica sa faca indreptarea calendarului cand va gasi vremea potrivita.
Astfel, in anul 1924, la 10 martie, a indreptat calendarul Patriarhia
ecumenica de Constantinopol si Biserica Greciei. Apoi, pe rand, Patriarhia
Alexandriei, Patriarhia Antiohiei si in anul 1924, in octombrie, a indreptat
calendarul si Biserica noastra Ortodoxa Romana, socotind ziua de 1 octombrie
drept 14 octombrie, sarind peste cele 13 zile cu care ramasese in urma
calendarul Iulian.
Iar Sfintele Pasti le serbam odata cu crestinii care tin stilul vechi
din celelalte tari, pentru unitatea si pacea Bisericilor noastre surori,
care inca nu au indreptat calendarul, precum Biserica Rusa, Biserica Ierusalimului,
s.a. Caci asa s-a facut intelegerea la Moscova, in anul 1948, la Sinodul
Panortodox, unde au fost de fata aproape toate Bisericile Ortodoxe, prin
reprezentantii lor.
- Dra stilistii zic ca noi am desfiintat postul Sfintilor Apostoli.
- Postul Sfintilor Apostoli nu este desfiintat, ci tinut sub iconomia
Bisericii Ortodoxe.
- Dar cum se procedeaza atunci cand postul Sfintilor Apostoli lipseste
?
- Atunci ramane la hotararea Sfantului Sinod si cate zile randuieste Sfantul
Sinod, atatea zile postim.
- Bine, dar cei cu stil vechi zic ca tin cu Ierusalimul si cu Sfantul
Munte Athos.
- Daca tin cu Ierusalimul si cu Sfantul Munte Athos, de ce Ierusalimul
nu-i primeste nici la slujba si nici la impartasire ? Cand am fost la
Ierusalim si am intrat in audienta la Prea Fericitul Patriarh Benedict,
prima intrebare pe care ne-a pus-o a fost : " Nu este vreun stilist printre
voi ?", caci nici in audienta nu voia sa-l primeasca. Apoi, daca zic ca
tin ca la Ierusalim, de ce nu fac ceea ce fac cei din Ierusalim, unde
se tine stilul vechi ? Caci atat Patriarhia cat si mitropolitii, episcopii,
preotii si diaconii de la Sfantul Mormant slujesc si se impartasesc cu
toti crestinii care vin din toate tarile unde se tine stilul nou ( calendarul
indreptat ). Daca zic ca tin cu cei de la Sfantul Munte, de ce nu fac
si ei ca cei de la Sfantul Munte; adica sa fie supusi Bisericii si Sfantului
Sinod si tarii din care fac parte si sa slujeasca cu preotii si episcopii
ce tin stilul nou, asa cum fac staretii, preotii si monahii din Sfantul
Munte Athos ?
Daca stilistii zic ca tin cu Ierusalimul, de ce n-au venit sa slujeasca
cu Patriarhul Diodor al Ierusalimului, in anul 1982, la hramul Sfantului
Ioan cel Nou de la Suceava ? De ce Biserica Ortodoxa din Ierusalim nu-i
recunoaste, asa cum nu-i recunoaste nici Patriarhia Ecumenica din Constantinopol
? Caci Patriarhul Diodor al Ierusalimului, a zis la hramul Sfantului Ioan
: " Noi nu recunoastem in Romania alta Biserica in afara de Biserica Ortodoxa
Romana. Noi, la Ierusalim, tinem calendarul Iulian cel neindreptat, dar
acest lucru nu este o pricina de despartire intre noi si celelalte Biserici
Ortodoxe surori si nici nu facem din calendar o dogma de credinta ".
Daca stilistii zic ca tin cu Sfantul Munte, de ce, in anul 1993, cand
au venit parinti din Grecia cu lemnul Sfintei Cruci a Mantuitorului prin
Romania, n-au mers si ei la Slatioara ? De ce, in anul 1995, cand s-au
intrunit toti Patriarhii la noi in Romania, n-au pomenit nimic de cei
care tin stilul vechi ?
- Parinte, care sunt abaterile canonice ale stilistilor ?
- Stilistii au si grave abateri canonice. Iata care sunt cele mai grave
:
1. Nu asculta de hotararea Patriarhiei Ecumenice din Constantinopol, din
anul 1923, care a hotarat indreptarea calendarului celui vechi.
2. Nu asculta nici de Patriarhia Ierusalimului.
3. Nu asculta de Sinodul Bisericii Ortodoxe Romane si de hotararea intai-statatorilor
tuturor Bisericilor Ortodoxe, care s-au adunat la Moscova in anul 1948.
4. Episcopii si preotii lor, precum si crestinii condusi de ei, se departeaza
de la slujirea si impartasirea cu preotii si ierarhii nostri, din ura,
mandrie, razvratire si neascultare, cazand prin aceasta sub osanda canoanelor
12, 13, 14 si 15 ale Sinoadelor 1 si 2 din Constantinopol; 31 al Sfintilor
Apostoli; 18 al Sinodului al IV-lea Ecumenic; 31 si 34 ale Sinodului al
VI-lea Ecumenic; 5 al Sinoadelor din Antiohia si altele.
5. Boteaza si cununa a doua oara, savarsind o mare erezie si greseala
dogmatica.
6. Au rupt legatura duhovniceasca cu ierarhia canonica a Bisericii Ortodoxe
Romane.
7. Hulesc si defaima patriarhii, episcopii si preotii Bisericii care tin
stilul nbu, numindu-i " catolici ", " lipsiti de har ", " eretici ", etc.
8. Au facut manastiri fara aprobarea Sfantului Sinod.
9. Preotii stilisti se duc prin sate straine si fac slujbe pe ascuns,
fara sa tina seama de aprobarea episcopului locului si a parohului din
acele parohii.
Si acestea sunt cateva din greselile si abaterile canonice ale celor ce
tin stilul vechi in tara noastra.
- Stilistii sunt considerati eretici ?
- Nu. Sunt schismatici, adica dezbinati de Biserica Ortodoxa, caci au
calcat legile bisericesti administrative, organizandu-si manastiri si
biserici deosebite, fara aprobarea Sfantului Sinod. Iar daca indraznesc
sa boteze a doua oara, atunci se fac eretici, potrivit cu canonul 47 Apostolic
si alte canoane.
Calendarul este un ceas. A fost schimbat de cinci ori pana acum, si cand
va fi nevoie iar o sa-l schimbe.
Calendarul este un ceas al vremii si tu daca ai calendar cu un ceas in
urma sau doua, de-acum al tau este bun, ca a ramas in urma ? Sau pentru
calendar sa ne sfadim, sa ne dezbinam, sa ne uram ca nu mai suntem ortodocsi
? Ai auzit vreodata zicand : " Sfinte mucenice calendare, roaga-te lui
Dumnezeu pentru noi ?" Ai auzit nebunii de acestea ? Calendarul daca ar
fi sfant, ar trebui sa ne inchinam la calendar ! Ori calendarul este dogma
? Toate dogmele sunt sintetizate in Crez.
Ai auzit vreodata : " Cred intr-unul calendar ?" Ai auzit nebunii din
acestea ? Calendarul, nu-i dogma, nu-i sfant ! Este un ceas al vremii.
De ce te inchini la el si din cauza lui nu te supui Bisericii si te apuci
sa faci de capul tau hirotonii si sa botezi din nou ? Tine-te de Biserica
! Toate sectele care s-au rupt de Biserica, s-au rupt din neascultare
si mandrie de la trupul lui Hristos.
Vezi la Efeseni ce spune la capitolul 1, 21-22 :
Biserica este trupul
lui Hristos. Vezi si la galateni 18 - 19 :
Cap al Bisericii este
Hristos. Si la Coloseni ai vazut ce-i Biserica ?
Cine s-a rupt de
Biserica, ori sectar ori stilist, orice ar fi, s-a rupt de Trupul lui
Hristos si nu are mantuire in veacul veacului ! Asa sa stiti. Nu ne inchinam
la calendar niciodata.
Si acesti stilisti care sunt nesupusi Bisericii pana in ziua de azi, raman
o fractiune eretica care nu se va indrepta, ca zice asa : de la tot
pacatul se intoarce omul usor, dar de la eres, foarte greu ! Si aceasta
pentru ca se intuneca partea rationala a sufletului. Degeaba ii spun eu
ca aici este alb, ca el vede negru. Si atunci foarte greu se intoarce,
asa ramane. Si asa raman si sectele si celelalte.
http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/25stilvn.htm