FIE DOAMNE MILA TA SPRE NOI, ASA CUM AM NADAJDUIT INTRU TINE!
BINECUVANTEAZA-NE DOAMNE SI NU NE PEDEPSI PENTRU PACATELE NOASTRE...
Intr-o manastire aflata la poalele unui munte inalt, acoperit de paduri, traia odata, un calugar batran, caruia I se dusese vestea pentru intelepciunea sa. Intr-odimineata, a venit la el un tanar si l-a intrebat:
- Sfintia ta, am auzit ca, pentru a ne mantui, trebuie sa ne caim, sa ne para rau de toate pacatele ce le-am savarsit de-a lungul vietii. Dar, parinte, cat trebuie noi sa ne caim?
- Fiule, este de ajuns daca te caiesti o singura clipa, inaintea mortii.
- Atat de putin, parinte?
- Da, fiul meu!
- Dar, de unde sa stiu eu cand se apropie ceasul acela?
- Moartea poate veni oricand, asa ca asteapt-o pregatit, orice moment sa te poata gasi cu smerenie si cainta in suflet.
Dumnezeu este bun si iertator. Cine regreta din suflet pentru greselile sale si cauta sa nu mai pacatuiasca, acela are parte de o viata frumoasa si de linistea sufletului. Dar, mai mult decat orice, doar acela poate spera la mantuire, la viata vesnica.
"Nestiind locul si vremea in care ne asteapta moartea, o vom astepta noi oriunde si oricand." (Fericitul Augustin)
FIE DOAMNE MILA TA SPRE NOI, ASA CUM AM NADAJDUIT INTRU TINE!
BINECUVANTEAZA-NE DOAMNE SI NU NE PEDEPSI PENTRU PACATELE NOASTRE...
* Naşterea lui Hristos a fost nezgomotoasă şi smerită. A venit ca om, nu ca
să judece lumea, ci ca s-o mântuiască. A venit ca să-l miluiască, să-l ierte şi
să-l mântuiască pe om. A dat poveţe mântuitoare, ne-a lăsat porunci, sfaturi şi
pilda Sa sfântă pe care să o urmăm pentru a ne mântui sufletele noastre.
Toate aici pe pământ sunt trecătoare şi efemere, se duc ca un vis…
* Credem pe deplin în a Doua Venire a Domnului, care va fi măreaţă,
înfricoşătoare şi slăvită…
Marii părinţi ai Bisericii noastre, asceţii care aveau minte curată şi lumina
Sfântului Duh, au păstrat pururea în conştiinţa lor această înfricoşătoare a
Doua Venire a lui Hristos. Au cugetat la ea încontinuu, şi asta i-a făcut să se
îndurereze mereu şi ochii lor să nu înceteze a plânge…
* După moarte, omul este condus direct la tribunalul lui Dumnezeu. Până la a Doua
Venire, lucrurile vor fi deja lămurite şi rezolvate pentru fiecare suflet.
Atunci se va face împărţirea finală, se va termina toată sărbătorirea.
* Deoarece fiecare suflet omenesc va trece prin primul tribunal şi apoi va
merge la marea Judecată, marele adevăr care va fi spus la sfârşitul vieţii
noastre trebuie să ne preocupe mai mult decât orice altă grijă. Lumea întreagă
nu este vrednică şi nu preţuieşte cât un suflet. Sufletul este nemuritor, lumea
este stricăcioasă şi se va sfârşi. Suntem aici pentru puţin timp… Să ne
pregătim bine şi mântuitor pentru această mare Judecată prin care trebuie să
trecem. Moartea ne pândeşte în fiecare clipă. Inima omului lucrează ca ceasul:
la fel cum acesta se va opri la un moment dat, exact aşa se va opri din
funcţiune şi inima omului. Şi atunci va urma aşezarea sufletului nostru, ori în
Împărăţia veşnică a lui Dumnezeu, ori în iadul cel veşnic, împreună cu
diavolii.
* Să fim atenţi să nu ne orbească lucrurile pământeşti, căci grija multă pentru
cele trupeşti este amăgire. Grija pentru mântuirea sufletului nostru trebuie să
fie neîntreruptă, la fel şi rugăciunea şi mulţumirea către Dumnezeu. Fie că
avem necazuri, fie bucurie, mulţumirea să nu lipsească din sufletul nostru.
* Să nu credem că numai prin lucruri materiale îi putem fi de folos săracului.
Trebuie să-i oferim şi hrană duhovnicească. De multe ori, chiar şi sufletul
nostru este întemniţat, este sărac şi gol în fapte bune. De acesta să ne
îngrijim mai întâi, să îl îmbrăcăm, să îl hrănim şi să îl scoatem din închisoarea
osândei, vinovăţiei şi păcatului. Şi când ajutăm sufletul nostru, e uşor apoi
să-l ajutăm şi pe aproapele nostru.
Priviţi cât de jos a coborât Hristos. A coborât şi a zis: “Primiţi-Mă şi pe
Mine ca pe un sărac; orice oferiţi acestui sărac, Mie îmi oferiţi. Şi Eu voi
lua ceea ce îmi oferiţi voi şi pentru aceasta vă voi da Împărăţia Mea“.
Legea Evangheliei şi poruncile lui Dumnezeu nu sunt grele, nu sunt de
neînfăptuit; înfăptuirea poruncilor lui Dumnezeu este fericire şi nu
nefericire. Omul suferă când simte ură, când simte gelozie, când simte răutate.
Şi preferăm să suferim decât să iubim. Când îl miluieşti pe sărac, trebuie să
simţi fericire, să simţi bucurie, pentru că l-ai făcut să-şi afle odihna. Era
înfometat şi acum nu-i mai e foame, ori îi era frig şi acum s-a încălzit. Era
la închisoare, tu ai plătit şi acum este liber. Aceste fapte nu sunt grele şi
omul se simte foarte fericit. Iată calea lui Dumnezeu!
* Poruncile lui Dumnezeu nu sunt grele, sunt foarte uşoare, odihnesc, răcoresc
şi nasc fericire în sufletul omului. De aceea Hristos nu a cerut multe lucruri.
Şi la a Doua Venire nu va zice: “De ce nu aţi lucrat nevoinţa?“. Nu. Va zice:
“De ce nu l-aţi îmbrăcat pe sărac, de ce nu l-aţi mângâiat pe cel întemniţat?“.
Ce sunt acestea? Faptele dragostei. De aceea a spus Hristos: “Cine este cel
care Mă iubeşte? Cel ce ţine poruncile Mele. Cel ce nu Mă iubeşte pe Mine nu
ţine poruncile Mele“. Prin cercetarea pe care a făcut-o celor de-a stânga, a
vrut să le zică: “Voi nu aţi avut dragoste şi, pentru că nu aţi avut dragoste,
nu puteţi intra în cămara dragostei“. Cămara dragostei se câştigă numai cu
iubire şi jertfă. De aceea va trebui, cu dragoste şi smerenie, să intrăm în
Împărăţia cerurilor.
Strâmtă şi dureroasă este calea ce duce la Viaţă. Drumul larg îi duce pe oameni
în iad. Care este drumul larg? Viaţa lumească nepăsătoare şi zilele ce trec
fără folos, goale…
Nu trebuie să ne amăgească diavolul, ci să ne străduim, cum se spune în
Evanghelia Hristosului nostru, să curăţim interiorul potirului, care este
sufletul nostru, inima noastră, mintea noastră. Dacă vei curăţi potirul pe
dinăuntru va fi curat şi pe dinafară, omule. Prefăcutule, nu-l spăla pe
dinafară şi înăuntru să-l laşi necurăţit. Ochii lui Dumnezeu le văd pe toate.
Pe oameni îi vom păcăli, vom arăta altă faţă, dar cele dinăuntru sunt cunoscute
de către Dumnezeu. Să ne străduim să devenim cum trebuie pe dinăuntru, să ne
schimbăm. Să umplem timpul pe care ni l-a dat Dumnezeu cu fapte bune, cu
gânduri bune, cu simţăminte curate.
Să nu ne preocupăm cu vorbe deşarte, să nu ne ocupăm cu discuţii necuviincioase
şi vătămătoare. Să ne ferim limba noastră de la a-i judeca pe oameni: pe
fratele nostru, pe aproapele nostru. Nu, să nu facem asta! Să ne judecăm pe
noi, să ne osândim pe noi. Dacă ne osândim, ne vom izbăvi de osânda lui
Dumnezeu. Dacă osândim, vom fi osândiţi, şi dacă judecăm, vom fi judecaţi; şi
cu măsura cu care vom măsura altora, ne va măsura şi nouă Dumnezeu.
Fiecare clipă care trece nu se mai întoarce. Diavolul câştigă timpul nostru, şi
în acest scop ne preocupă cu lucruri pământeşti şi trecătoare, încât să nu
oferim mai mult lui Dumnezeu şi sufletului nostru. Să fim cât mai atenţi să ne
aflăm în stare de veghe, să priveghem cu mintea, cu inima, să nu lăsăm să intre
gândurile urâte, să nu lăsăm inima să se molipsească.
Dacă nu suntem cu luare-aminte, chiar şi în biserică putem să păcătuim mult.
Când venim la biserică şi nu ne îmbrăcăm decent, şi prin lipsa de cuviinţă a
îmbrăcăminţii noastre îi provocăm sminteală vreunui om, Biserica devine pricină
de sminteală. Şi venind omul să se curăţească pe sine, pleacă şi mai murdar.
Pentru că privirea lui a căzut undeva, pe ceva indecent. De aceea trebuie ca
îndeosebi femeile să aibă foarte mare grijă ca atunci când vin la biserică să
fie îmbrăcate cuviincios, atent. Răspunderea este foarte mare şi este un păcat
pe care oamenii nu-l mărturisesc. Îşi spun păcatele, dar nu-i auzi spunând:
“Ştii, părinte, în vremea necunoaşterii, când nu-l cunoşteam pe Dumnezeu, nu
cunoşteam Evanghelia, pocăinţa, nu am fost învăţat şi poate prin neatenţia
îmbrăcăminţii mele am smintit oameni. Fie cu hainele, fie cu locul în care
şedeam, fie cu poziţia mea“.
Acestea sunt păcate pe care diavolii ni le pot reproşa, şi noi vom zice: “Dar
cum s-au întâmplat acestea?“
“- Iată, când purtai haina aceea, când şedeai aşa, când nu ai avut grijă şi nu
te-ai aşezat unde trebuia, l-ai smintit pe acel om.“
Atunci sufletul acela va fi ţintuit de vinovăţie şi astfel judecata va fi pe
măsură. Vreau să spun, cu smerenie, că trebuie să fim atenţi la toate astea,
căci vom pleca din lume şi vom merge la tribunal, vom merge la judecată… şi
acolo vor fi spuse toate. Să avem grijă, deci, să fim cuviincioşi în toate. Să
curăţim interiorul potirului nostru, sufletul nostru, inima noastră. Şi unde
simţim vinovăţie, să ne pocăim.
Sfântul Vasile cel Mare a zis: “Nici femeie nu am cunoscut, dar nici
feciorelnic nu sunt“. Când Sfântul Vasile cel Mare a zis că în viaţa
feciorelnică pe care a trăit-o nu a cunoscut femeie, căci nu a fost căsătorit
şi nici nu a păcătuit, dar nici cu vreo femeie nu este, s-a referit la gândire.
Gândul păcătos trece şi dacă nu avem grijă, ne poate lăsa urme, ne poate lăsa
pete şi murdării. Prin urmare, când ne pătăm, de ce avem nevoie? De spălare, de
curăţire. Cum se face curăţirea? Curăţirea se face prin lacrimi, se face prin
spovedanie şi pocăinţă.
De aceea trebuie să avem grijă să nu ne biruiască cele lumeşti sau cele care
astăzi ni se oferă ca fiind foarte bogate. Mă refer la ceea ce iubeşte omul: îi
place să se înfrumuseţeze şi să se gătească, îi plac podoabele scumpe…
Când eu nu am grijă, ca om, şi provoc ispită fratelui meu, surorii mele, prin
împodobirea neatentă, atunci eu port vinovăţia în spate. Lucru ce trece
neobservat. De câte ori, dacă ne cercetăm conştiinţa, vom vedea că în viaţa
noastră lumească, poate chiar şi acum, nu suntem atenţi? Prin urmare producem
sminteală. Pe aceste păcate nu le cunoaştem; să le mărturisim şi vor fi şterse.
De aceea să fim cu luare-aminte la aceste lucruri, ca să fim pregătiţi. Moartea
este înfricoşătoare, nu este joacă. Dacă vreunul dintre noi a cunoscut câte
ceva despre moarte, dacă a fost primejduit de boală, a văzut cât de
înfricoşătoare este. Vedeţi cum lăcrimează omul sau chiar plânge, şi ochii îi
sunt neliniştiţi în ceasul morţii? Deoarece vede cum vin puterile potrivnice,
vin diavolii să-i smulgă sufletul. Şi sufletul tremură cum tremură frunza de
toamnă la cea mai uşoară adiere de vânt.
Troparul slujbei de înmormântare zice: “Ce luptă are sufletul când se desparte
de trup, cât lăcrimează atunci, către îngeri îşi ridică ochii şi în zadar se
roagă; către oameni îşi întinde mâinile şi nu are cine să-l ajute“. Spune că
îşi întoarce ochii către îngeri şi nu primeşte nimic. Căci îngerii zic: “După
faptele tale, aliluia. Te-am fi ajutat dar trebuia să ne ajuţi şi tu cu faptele
tale“. Îşi ridică mâinile spre oameni şi le cere să-l ajute. Şi ei zic: “Cum să
te ajutăm? Noi nu ne putem ajuta pe noi, cum să te ajutăm pe tine?“ Şi atunci
omul îşi dă seama de adevăr. Dar ce mai poate face în ceasul acela, când îi
iese sufletul?
Această cercetare, acest adevăr, această realitate pe care vedem că o trăieşte
fiecare om apropiat nouă, când pleacă din viaţă, ar trebui să ne fie lecţie,
pentru a ne pregăti pe noi acum, pentru ca atunci când va suna ceasul, să fim
gata. Şi cu toate că ne vom amărî, căci moartea este din natura ei grea şi
amară, dacă conştiinţa nu va mărturisi împotriva noastră, vom simţi un balsam
în suflet. Sufletul nădăjduieşte, simte că ceva se va întâmpla. De aceea deci,
înainte de a sosi acel ceas înfricoşător, înainte de a veni această primă
judecată a sufletului, şi apoi marea Judecată de la a Doua Venire, să ne
pregătim, să fim atenţi, să ne grăbim acum; nu mâine ori poimâine. De astăzi,
din clipa aceasta, să punem în sufletul nostru pocăinţă şi să ne întoarcem la
Dumnezeu. Şi când Dumnezeu va vedea această intenţie bună din partea noastră,
ne va ajuta. Şi va spori această mică intenţie a noastră şi o va face mare,
încât să ne putem învrednici de mântuirea sufletelor noastre.
* Hristos, Mântuitorul nostru, cunoscând toate câte se vor întâmpla, ni le
prevesteşte în Sfânta Lui Evanghelie, pentru ca să luăm măsuri şi să ne
pregătim. Să nu avem nici o justificare că nu ni le-a spus, că nu le-am citit,
că nu le-am auzit şi că de aceea nu ne-am pregătit. Nu, Hristos ni le-a spus
amănunţit. La fel Biserica şi Sfinţii Părinţi Propovăduitori şi toţi cuvioşii
lui Dumnezeu vorbesc despre cele pe care trebuie să le lucrăm. Adică despre
faptele luminii, ale Evangheliei, pe care, lucrându-le, să scăpăm de toată
această uriaşă primejdie.
Din nefericire, toate lucrurile, şi mai ales păcatul, ne arată, precum se vede,
că se apropie sfârşitul. Auzim de războaie, şi se vor face. Vedem cutremure.
Vedem păcatul, vedem satanismul, şi ce nu ne văd ochii? Tehnologia va ajunge
până la a ne scoate din minţi, din credinţă. La ce să ne mai aşteptăm?
Cu toate că şi moartea fiecărui om este o a doua venire, totuşi o aşteptăm acum
şi o vedem venind la modul general. De aceea să ne pregătim încontinuu, să ne
curăţim, să fim neprihăniţi pe dinăuntru, să lucrăm faptele luminii, cele pe
care ni le spune Hristosul nostru, faptele dragostei. Inima noastră să devină
lipsită de răutate, precum a pruncilor. Aşa cum a zis Domnul: “Dacă nu ne vom
face ca şi copiii în nerăutate şi în dragoste, nu vom putea intra în Împărăţia
Cerurilor“. Nu zice să avem mintea copiilor şi judecata lor, ci nerăutatea
inimii la care să ajungem în legătură cu aproapele nostru. Acesta poate să ne
facă rău, să ne înjure, să ne batjocorească, să râdă de noi, să ne privească cu
trufie, noi trebuie să ne păstrăm inima în nerăutate, precum pruncii, şi astfel
ne vom mântui. Dar dacă începem să pretindem ce-i al nostru bătându-ne cu
pumnii în piept şi să cerem dreptate, vom fi găsiţi vinovaţi. Căci Evanghelia
nu ne spune să răspundem răului cu rău.
Mai mult decât toate să ne aducem aminte de ziua aceea înfricoşătoare a
Judecăţii, şi desigur, cum a zis Sfântul Siluan Athonitul, să medităm la iad,
încât noi să ne ferim a ajunge la această stare. Când această meditaţie va
deveni pentru noi temelie şi viaţă, vom fi ajutaţi să ne ferim de faptele
întunericului şi astfel vom scăpa de acest groaznic şi înfricoşător iad. Să ne
închinăm, să-I mulţumim şi să-L slăvim pe Hristosul nostru, care S-a făcut om
pentru ca noi să devenim dumnezei. Să-L cântăm şi să-L preamărim pentru că S-a
jertfit pentru noi, ne-a deschis ochii, ne-a arătat drumul luminii, ni l-a
trasat şi ne-a ajutat să păşim pe el. Ne-a dat ca armă cu care să-i lovim pe
vrăjmaşi în dreapta şi-n stânga, arma luminii, Evanghelia Lui, în care sunt
scrise toate, pentru a ajunge biruitori la final, la poarta de aur pe care
scrie Ierusalimul Ceresc. Ierusalimul Ceresc îşi aşteaptă copiii şi copiii lui
sunt cei care urmează modelul, şi modelul este Hristos. Amin
FIE DOAMNE MILA TA SPRE NOI, ASA CUM AM NADAJDUIT INTRU TINE! BINECUVANTEAZA-NE DOAMNE SI NU NE PEDEPSI PENTRU PACATELE NOASTRE... Evang...
PENTRU VIZITATORI
PENTRU CEI CARE AU AJUNS AICI LE SPUN,, BINE ATI VENIT"
PENTRU CEI CARE AU CITIT ,,SA VA FIE DE FOLOS"
PENTRU CEI CARE COMENTEAZA.. ,,SA FIE ELIBERATI"
PENTRU CEI CARE PLEACA.. ,,SA FITI BINECUVANTATI"
Cel ce crede, se teme; cel ce se teme, se smereste; cel ce se smereste, se îmblânzeste; cel blând, pazeste poruncile; cel ce pazeste poruncile se lumineaza; cel luminat se împartaseste de tainele Cuvântului dumnezeiesc. (Sfântul Maxim Marturisitorul)